fredag 12 februari 2016

Fredagsfeeling med yoga


Just nu läser jag en bok som man blir glad av att bara titta på :
Den är så färggrann och fin. Visst blir man glad av färg?!


Ser ni trädgårdstidningen jag har på nattygsbordet också?
Längtar efter att det ska bli vår så man kan börja trädgårdera :)
Någon mer som längtar ut i trädgården?
Får börja med att stilla längtan lite med att köpa fröer och förså inne.

Upptäckte att mannen och jag just nu 
har varsin bok på gång som matchar vårt sovrum :)


Fantastiska resor;
en bok med inte så långa kapitel om spännande resor runt om i världen.
Ett kapitel är lagom att läsa innan man släcker för att sova.
Jag drömmer ju om att resa till Indien, undrar om något kapitel är från Indien.
Jag har inte själv läst boken än, men ska göra det så fort den blir ledig.  


Men nu var det ju den inspirerande yogaboken jag skulle berätta om. 
För mig är inte yogan min livsstil utan jag tränar yoga för att håll min kropp smidig och för att komma ner i varv och känna lugn och ro. Så fort jag inte tränat yoga på ett tag känner jag en viss oro komma krypande. Då brukar jag sätta på Malin Berghagens mjukyoga här hemma, lyssna till hennes behagliga röst, följa hennes instruktioner och bara andas. Det brukar iaf få mig att känna lugn.


När jag nu läser Karin Björkegren Jones bok, som utövat yoga sedan slutet på 1990-talet och som anser yogan vara en livsstil, och som dessutom med hjälp av yogan
tagit sig igenom tuffa cancerbehandlingar, känner jag att jag skulle vilja få in mer yoga i min vardag. Men just nu, med ungdomar som fortfarande bor hemma och en man som är måttligt intresserad, känns det svårt att få yogan att bli en livsstil,
eller tänker jag fel?  
Jag har iaf börjat få med mig dottern på yogapass på F&S. Hon har inte direkt uttryckt att hon älskar passen men hon har frågat när vi ska gå nästa gång, så ett visst intresse att fortsätta finns ju. Man får ge det lite tid innan man känner sig bekväm med yogans asanas (ställningar) och får dem att flyta ihop med andningen. 5-6 pass har vi gått på tillsammans nu, senast igår kväll.
Jag började träna yoga för drygt 4,5 år sedan på F&S vars yoga bygger på Hathayogans grunder. Under de här åren har jag även provat andra yogaformer, hatha-, kundalini- och viryayoga, och även några olika yogalärare. Det verkar finnas två olika varianter av yogalärare. Den ena som håller i rena träningspass som fokuserar på styrka och vighet och en andra som talar om yogan som en livsstil, hur du ska leva och tänka och agera utåt och inåt. Jag har börjat inse att det är svårt att hitta en lärare som inte bara fokuserar på det ena eller det andra. 
Ledaren på F&S som vi just nu går för tycker jag har en bra balans i sitt energypass som är en och en halvtimme långt just för att hinna med både den fysiska yogan och en stunds meditation. Men på F&S fokuserar man som ledare på hela gruppen, man går inte in och rättar till en arm eller hjälper till vid en bakåtböjningen individuellt, som man gör på andra yogaklasser, vilket jag kan sakna för det behövs ibland lite personlig vägledning för att hitta rätt i sina positioner.
Jag får helt enkelt ta mig i kragen och själv börja plocka bitar från de olika yogaformerna och meditationer som jag känner att jag själv mår bra av, för att få en balans mellan det andliga och det fysiska som passar mig, och sätta ihop en egen variant av yoga som jag kan utföra här hemma.
Då är Karins yogabok som innehåller många olika övningar och meditationer perfekt att ha till hands för inspiration och vägledning.

Ska nog ta tag i det redan nu i helgen, men först ska jag njuta av att det är fredag :)



Ta hand om dig och må så gott!


4 kommentarer:

  1. Yogan för mig blir mer och mer en livsstil.
    Har hållit på med yoga i många år men nu är det förankrat på ett annat sätt.
    Kanske beror det just på att jag hade en yogalärare som vägledde oss i yogans åtta grenar.
    Alltså fördjupningen som inte "bara" har med kroppen att göra.
    Utan tänket, synen och handlandet.
    För mig är det en vackerhet för själen.
    Och en utmaning.

    Och visst blir man glad av färg, och fröer=))
    Det är sånt som förgyller!

    Fin helg till dig / Kram Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint; en vackerhet för själen!
      Stunden man har för sig själv i yogan är verkligen en lisa för själen. Känna av och känna in. Hur mår kroppen och själen idag? Kram

      Radera
  2. Jag har precis börjat med en yoga på utube. 30 dagar med Adriane. Har dock inte fått till det varje dag den här veckan. Jag gör det med min dotter. Det känns bra för kroppen än så länge. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att det finns mycket yoga på nätet, men har aldrig kollat in någon ordentligt. Kanske skulle ta och börja med Adriane...
      Kram

      Radera