lördag 19 mars 2016

Kalkon stroganoff på strimlad kalkonlårfilé

Köpte strimlad kalkonlårfilé häromdagen som jag lagade kalkon stroganoff av. 
Ett perfekt alternativ i stroganoffen istället för biff eller falukorv. Jag använde mig av Ingelsta kalkons egna recept som fanns på baksidan av förpackningen, 
och tipsad om receptet blev jag hos Livsnjutarnas gourmetkök, som för övrigt är en av de mest inspirerande matbloggarna, enligt mig. Väl värd ett besök! 

Kalkon stroganoff
4 portioner

450 g strimlad kalkonlårfilé
2 st gul lök, hackad
1 st vitlöksklyfta, hackad
150 g champinjoner
3 msk tomatpuré
3 dl creme fraiche
3 tsk skånsk senap
1 dl vatten
Salt
Svartpeppar
Persilja

Gör så här
Bryn kalkonstrimlorna i matfett med löken
Dela champinjonerna och låt dem fräsa med
Tillsätt tomatpuré, senap och creme fraiche
Låt det koka en stund på svag värme
Tillsätt vatten om stroganoffen känns för tjock
Smaka av med salt och peppar
Strö över hackad persilja


Till kalkon stroganoffen testade jag en av produkterna som fanns med i Smakboxen jag berättade om HÄR, nämligen Kvarngryn. En fullkornsblandning som passade utmärkt till stroganoffen.



Vill man göra en helt vegetarisk stroganoff 
hittar man ett recept på halloumi stroganoff HÄR.

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för de snälla orden om oss, du är för gullig du! Stor kram på dig och ha en underbar påskvecka. Roligt att du gillade stroganoffen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och jag menar det... :)
      Önskar er en riktigt god och glad påsk!

      Radera