måndag 23 juli 2018

Fransk persikokaka med mandel

Igår kunde jag plocka av de första mogna persikorna på vårt inte så stora persikoträd. Det har blivit hur mycket frukt som helst men eftersom trädet inte är så stort har naturen anpassat persikorna och gjort dem inte större än plommon. 
Små, söta och ludna :)
Jag vet ännu inte riktigt vad jag ska göra med alla persikor men jag bakade i alla fall en persikokaka igår. Den observanta förstår att två persikor som det står i receptet inte riktigt var beräknat med persikor från vårt träd :) Jag fick 6-dubbla antalet persikor som jag skivade ner i kakan innan jag tyckte att det var lagom.



                                                                                                                          Insta inspo @valdigtvego

 

Persikokaka med mandel

2 ägg
2 dl strösocker
2,25 dl vetemjöl
 0,5 tsk bakpulver
1 knivsudd salt
2 mogna persikor
100 g smör, kylskåpskallt
20 g mandelflagor
Till servering:
Vaniljkvarg eller lättvispad grädde
eller glass 

Gör så här
 Smöra en pajform eller springform med matfett
Vispa ägg och strösocker med elvisp tills det är vitt och pösigt
Blanda vetemjöl, bakpulver och en knivsudd salt
Vispa ner i äggsmeten tills allt går ihop
Skrapa ner smeten i mitten av pajformen
Det gör ingenting om smeten inte vill nå ut i kanterna 
eftersom smeten flyter ut mycket i ugnen
Dela persikorna i tunna klyftor
Fördela klyftorna jämnt över hela smeten
Hyvla smöret över kakan och sätt in den mitt i ugnen
Grädda i 175 grader i ca 35 minuter total
Efter 20 minuter strösslar du över mandelflagorna och gräddar ytterligare 15 minuter
När kakan har fått fin färg är den klar att tas ut
Låt svalna och servera den sedan med valfritt tillbehör


                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar