måndag 29 oktober 2018

Fisk i dragonsås och funderingar kring en enkel fotostudio och ett yogarum

Det är mörkt om kvällarna nu och utan dagsljus är det fasligt svårt att få till skapliga foton på maten vi äter. Drömmen vore att få till en liten fotostudio här hemma. 
Ett hörn med ett bord, passande fondvägg och lämplig belysning borde räcka för en amatörfotograf som jag för att få till dugliga bilder till bloggen i vintermörkret.
Och nu när jag tänker på det så reste ju dottern till de Österrikiska alperna igår, för att utbilda sig till snowboardinstruktör, och blir borta ett halvår. Så i det närmsta kan man väl säga att hon har flyttat hemifrån nu och att jag/vi kan förfoga som vi vill över hennes rum :)
Eller ett yogarum. Det är också en dröm, att ha en plats iordningställd här hemma med yogamatta, ljuslyktor och lugn musik där jag när som helst i vardagen kan landa för att hitta lugnet. 
Jag kanske kan få plats med både och... 
Men rummet ska nog inte ändras permanent. Det måste ju vara lätt att återställa när hon kommer hem igen i april. Eller så får hon helt enkelt bo i gäststugan som vi håller på att renovera. Hmm, tål att funderas på...
Hur som helst så åt vi fisk i dragonsås till middag idag, i mörkret ;)
Och receptet kommer här. Trevlig kväll!

Fisk i dragonsås
4 portioner

600g filead fisk
(kolja eller annan fisk)
2,5 dl matlagningsgrädde
2,5 dl crème fraiche
2-3 msk färsk dragon eller 1 msk torkad
Citronpeppar
Salt

Gör så här
Blanda grädde och crème fraiche
Krydda med finhackad dragon, citronpeppar och salt
Lägg fisken i smord ugnsfast form
Slå över gräddblandningen
Sätt in formen i mitten av ugnen i
175 grader i 20-25 minuter
eller tills fisken har en innertemperatur på 52 grader
Servera med kokt potatis och gröna ärter


2 kommentarer:

  1. Åh vad gott med dragonsås:)
    Hoppas du gör verklighet av någon av drömmarna.
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte ta mig an dotterns rum nästa helg och börja med att städa och tvätta fönster så får vi se var jag landar med ev tillfällig makeover :)
      Kram

      Radera