söndag 20 januari 2019

Insta inspo - knapriga äppelknyten till utflykten



Gårdagens lilla picknick som bestod av äppelknyten hittade jag inspiration till på Insta-kontot @elkotts. Ett konto som drivs av två tvillingsystrar som lagar vegansk mat och fotar den i härliga utemiljöer. Kika in vetja :)

Mina äppelknyten blev dock inte riktigt lyckade. De blev inte särskilt knapriga och så tror jag systrarna glömde skriva i receptet att man skulle lägga knytena på ett bakplåtspapper. För mina fastnade i botten på formen som jag använde, trots att jag oljade in den innan. Men idén att använda rispapper till knytena gillar jag verkligen. De är lätta att använda och är ett perfekt alternativ till paj-/smördeg.
nästa gång ska jag ha något högre värme på ugnen och låta dem gräddas lite längre. Det är ju väldigt olika på ugnars effekt. 
Jag ska dessutom använda mig av bakplåtspapper och göra dem i god tid så de får kallna innan jag packar dem i picknickkorgen
För idén att ha med äppelknyten på utflykten är klockrent.



Och här kommer El Kotts recept på knapriga äppelknyten.


Knapriga äppelknyten
 4 st äppelknyten
4 st rispappersark
1-2 äpplen
En näve valnötter
1 tsk kokosolja
1/2 tsk agavesirap
Kanel och kardemumma
Gör så här
Skär äpple i små tärningar
Hacka nötterna grovt
Häll upp varmvatten i en stor skål
Blötlägg försiktigt ett rispappers ark 10-15 sekunder tills att det är mjukt
Lägg upp på en fuktad kökshandduk
Fyll med äppeltärningar och valnötter
Krydda med kanel och kardemumma
Rulla i hop och vik in kanterna
Blanda smält kokosolja och agavesirap och pensla lätt på
Krydda med lite mer kanel
Upprepa med resterande ark och ingredienser
Grädda i ugnen på 175-200 grader i 10-20 minuter 
tills de har blivit krispiga och fått färg

2 kommentarer:

  1. Vilken mysig utflykt ni haft. Ser gott ut också.
    Ha en fin kväll
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen mysigt att äta och fika ute :)

      Radera