torsdag 13 juni 2019

Plåtmat – middag på nolltid

Allt tillagas på plåten och är klart inom loppet av 20 min.

                                                                   Insta inspo @matfashionistan

Middag på en plåt

4 personer

2 paket halloumi, skuren i stänger 
1 paket chorizo (brukar ligga 3 korvar i ett paket) 
12-15 små färskpotatisar, delade på hälften
 10-12 små champinjoner 
3 st färsklökar, delade i kvartar 
2 st röda paprikor, i bitar 
1 gul paprika, i bitar 
ca 15 cocktailtomater
 0,5-1 tsk torkad oregano, att strö över 
2 msk olja, att ringla över
 Salt 

Vitlök- & basilikasås 
2 dl crème fraiche 
1 riven större vitlöksklyfta 
6-8 blad färska basilikablad, finhackade
Salt, efter smak
 Nymalen svartpeppar, efter smak

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader varmluft och ta fram en plåt.
Tvätta champinjonerna noga och skär grönsakerna och korven i jämnstora bitar.
Lägg allt på plåten förutom cocktailtomaterna. 
(Dom lägger man på när det är 10 min kvar i ugnen.)
Ringla över olja, strö på torkad oregano, salta och 
dra något varv med svartpepparkvarnen över.
 Sätt in i ugnen i 20 min. 
(När 10 min gått, släng på cocktailtomaterna.)

Blanda under tiden ihop vitlök- & basilikasåsen, smaka av!
Stek halloumin i en torr stekpanna på medelhög värme tills vätskan ”dunstat”. 
När den dunstat och plåten har ca 5 min kvar i ugnen, 
öppna luckan och fördela ut halloumin uppe på och låt bakas ca 5 min.
Känn med sticka i potatisen så den är färdig.
Sätt fram hela plåten på bordet och servera med den goda basilikasåsen.


2 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt recept! Fler såna, tack:)! Det kommer att bli en hit i Spanien, där vi är många och det måste gå fort med maten för alla (tonåringarna) är ständigt utsvultna!

    SvaraRadera