tisdag 24 september 2019

Ugnsbakad kycklingfilé i en läcker fetaostsås

Brukar ni titta på matprogrammet Timjan, tupp och tårta? Tre glada och färgstarka tjejer som sprider matglädje. Men den av de tre som jag nog mest blir inspirerad av är Zeina Mourtada. En mycket kreativ tjej med en massa finfina recept från hela världen på sin blogg. Receptet på den här lättlagade vardagsrätten med kyckling, fetaost, ajvar och vitlök till exempel hittade jag på hennes blogg. 
Så kika in hos Zeinas Kitchen för inspiration till matlagning från andra kulturer.

6-8 portioner 

4 st kycklingfiléer
5 dl crème fraiche (34% fetthalt)
150 g fetaost
1-2 vitlöksklyftor
4 msk ajvar
Salt och peppar
Olja till stekning

Gör så här
Dela kycklingfiléerna i mindre bitar
Krydda runt om med salt och peppar
Hetta upp olja i en stekpanna och 
stek kycklingen tills den får färg på båda sidor
Lägg kycklingen i en ugnsform
Blanda crème fraiche, smulad fetaost, riven vitlök och 
ajvar i en skål
Smaka av med salt och peppar
Häll såsen över kycklingen
Tillaga mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min
Servera med önskat tillbehör och sallad
Garnera med färska örter efter smak,
basilika, persilja, timjan, rosmarin...
Jag tog persilja

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar