onsdag 23 oktober 2019

Potatisbullar med bacon och morotssallad

När jag lagade potatismos härom dagen gjorde jag lite extra så det skulle räcka till potatisbullar. Jag tillsatte äggulor, mjöl och lite brynt lök i moset till potatisbullarna och kryddade med salt och svartpeppar. 

Idag formade jag moset till bullar och stekte dem i smör.

 
 

Potatisbullar

1 kg potatis
0,5 dl vetemjöl  
2 st äggulor
1 st ägg 
2 gula lökar
0,5 tsk salt  
2 krm svartpeppar 
1 msk smör 
0,5 msk rapsolja

 

Gör så här

Sätt ugnen på 150 grader
Skala potatisen
Skär den i mindre bitar och koka i saltat vatten
Skala och finhacka löken
Bryn löken lätt i smör
Sila av potatisvattnet och pressa potatisen genom en potatispress
Tillsätt mjöl, äggulor, ägg, brynt lök, salt och peppar 
och blanda om lite försiktigt till en jämn smet
 Forma 10-12 bullar med vattensköljda händer


Hetta upp smör och olja i en stekpanna 
och stek potatisbullarna ca 3-4 min på båda sidor 
så att de får en fin gyllenbrun stekyta
Lägg sedan över dem på ett ugnsfast fat 
och sätt in i ugnen ca 10 min

 

Tillbehör

2 paket bacon
Lingonsylt

Morotssallad
500 gram rivna morötter
1 rivet äpple
0,5 dl saft från en apelsin
1 tsk sesamfrön (svarta eller ljusa)


Gör så här
Häll apelsinsaften över det rivna äpplet så att det inte mörknar
Blanda de rivna morötterna och rivna äpplet 
och lägg upp salladen i en skål eller på ett fat
Strö sesamfrön över vid serveringen

Servera potatisbullarna tillsammans med stekt bacon, 
morotssallad och lingonsylt.
 

4 kommentarer:

  1. Potatisbullar har jag aldrig fallit för men tallriken fick mig sugen på raggmunk med lingon och fläsk. Så tack för middagstipset ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raggmunk är också en potatisvariant. Visst är potatisen en fantastisk knöl som går att ätas på alla möjliga sätt :)

      Radera
    2. Gillar du jordärtskocka? Testa isf att göra raggmunk på dem. Gott som godis :D

      Radera
    3. Aha, det ska jag lägga på minnet. Tack för tipset!

      Radera