fredag 31 januari 2020

Mjölfri havregrynslimpa

Härom kvällen rörde jag ihop och bakade en mjölfri havregryn- och filmjölkslimpa.
Som jag nu sitter här och äter till frukost. Enkel att baka och riktigt saftig och god.
Veckorna springer iväg och det är redan fredag i vecka 5. 
Hur har det gått med era eventuella nyårslöften eller de förändringar ni ville starta upp det nya året med? Jag känner att den så vanliga dippen börjar komma. 
När motivationen att hålla sig till planen börjar tryta. Då man hittar ursäkter och genvägar för att hoppa över ett träningspass eller köpa den där onödiga chokladbiten. Men det är då det gäller att bita ihop och hålla i och ta sig igenom dippen :)

Hoppas ni får en fin helg! Är det någon som tittar in här som har snö? Jag längtar till mars när jag ska till Åre och åka skidor. Hoppas bara att det finns snö där då...   Ha de!


 1 styck limpa

5 dl havregryn (mixa dem till mjöl)
2 dl havregryn 
(använd ren havre för garanterat glutenfritt)
2 tsk bikarbonat
1,25 tsk salt
1,5 dl linfrön
2 ägg
3,5 dl filmjölk 

Gör så här
Sätt ugnen på 180 grader. 
Mixa 5 dl havregryn till ett mjöl i en matberedare eller mixer med knivar.
Blanda de mixade havregrynen, havregryn, bikarbonat, salt och linfrön i en bunke.
Vispa äggen fluffiga med en elvisp.
Blanda ihop alla ingredienserna till en kladdig smet. 
Strö ev. över lite havregryn.
Häll smeten i en limpform, ca 1,5 liter, 
klädd med bakplåtspapper.
Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 1 timme.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar