söndag 2 februari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 6 Veckoplanering, recept och inköpslista

Söndag morgon och jag har just svept i mig en mugg med omelett. En omelett som man fixar supersnabbt i mikron. Receptet på den kommer under nästa vecka.
Och i eftermiddag är jag bjuden på afternoon tea. Undrar vad för gott vi blir bjudna på till teet :)  Säkert finns scones med i alla fall, med någon sorts marmelad till.


Annars rullar veckorna på och planeringen för nästa veckas måltider kommer här...

 
Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.


V6
Måndag
Inköp
Frukost
Havregrynslimpa
Smoothie
Havregryn
Linfrön
Bikarbonat
Filmjölk
Mellanmål
Frukt Frukt
Lunch
Matlåda från frysen
Mellanmål
Frukt
Middag
Matlåda från frysen
Mellanmål
Kokt ägg
Tonfiskröra
Tonfisk i vatten
Gräddfil
Majonnäs
Blekselleri




Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill
Ägg
Inlagd sill
Mellanmål
Frukt
Lunch
Matlåda från frysen
Mellanmål
Frukt
Middag
Vegetarisk kalops med
äppelsallad
Palsternacka
Potatis
Morot
Kryddpeppar
Lagerblad 
Grönsaksbuljong
Äpple
Rödlök
Valnötter
3 dl crème fraiche
Majonnäs
Dijonsenap
Persilja

Mellanmål
Fil och müsli Fil
Müsli
Träning
Simma 45 minuter


Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Havregrynslimpa
Makrill i tomatsås
Makrill i tomatsås
Mellanmål
Frukt
Lunch


Mellanmål
Frukt
Middag
Köttbullar med ugnsrostade grönsaker 500 g nötfärs
1 kg rotfrukter

Mellanmål


Träning
Step up 60 minuter

Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt

Lunch
Köttbullar med grönsaker

Mellanmål
Frukt

Middag
Grönsakssoppa med smak av dragon
Matiga cheddarmuffins
Rotfrukter
Purjolök
1 dl crème fraiche
40 g vitlöksost
50 g riven cheddarost
1,5 dl filmjölk
Mellanmål
Fil och müsli

Träning
Yoga 60 minuter


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Grönsakssoppa
Mellanmål
Frukt
Middag
Grillad kyckling
Feta- och avokadosallad
Grillad kyckling
2 avokado
100 g fetaost
1 rödlök
Sugersnaps
Citron

Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Rostat lantbröd med avokadoröra
Kokt ägg
Bröd
Avokado
Lime
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Ris- och grönsakspaj 1 fänkål
2 zucchini
1 brk grillad paprika i olja
Färsk basilika
100 g babyspenat
150 g riven ost
150 g fetaost
Mellanmål


Träning
Promenad 40 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Morotskakegröt
Mellanmål
Vegetariska quesadillas 1 brk kikärtor
Citron
300 g färsk bladspenat
Tortillabröd
200 g fetaost

Lunch


Mellanmål


Middag
Gryta med lövbiff med kantarell och äpple 700 g lövbiff
250 g kantareller
2 äpplen
4 dl matlagningsgrädde
Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar