måndag 10 februari 2020

Ris- och grönsakspaj

Jag lagade den här goda vegetariska och glutenfria pajen i helgen. 
Tack för tipset Katarina :)

 
Ris- och grönsakspaj
6-8 portioner

2 dl ris
5 msk smör
1 gul lök
2 vitlöksklyftor, pressade 
1 fänkål
2 zucchini
2 grillad paprika i olja
100 g babyspenat
Salt och svartpeppar
4 ägg
150 g riven ost
150 g fetaost

 

Gör så här

Sätt ugnen på 200°.
Koka upp vatten och salt i en kastrull. 
Tillsätt riset och koka 20 min. 
Häll av ev vatten och lägg tillbaka riset i kastrullen. 
Rör ner 1 msk av smöret och rör om tills smöret har smält.
Skala och hacka löken. 
Ansa och skär fänkålen i bitar. 
Skär zucchinin och paprikan i bitar.
Fräs lök, vitlök och fänkål i 2 msk av smöret i en stekpanna,
 ca 10 min tills allt är mjukt. 
Höj värmen, tillsätt zucchinin 
och stek ytterligare några min tills zucchinin är mjuk.
Dra av från värmen och tillsätt paprikan och spenaten. 
Smaka av med salt och peppar.
Vispa upp äggen i en bunke 
och blanda ner ris, grönsaker, basilika och gratängost. 
Häll blandningen i en smord form 
med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Klicka ut 2 msk smör på toppen 
och smula över fetaost. 
Grädda i mitten av ugnen ca 25 min 
tills osten gyllenbrun. 
Servera med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar