fredag 12 juni 2020

Rabarber- och jordgubbskompott och mandelsmul

Vilken tur att jag var ledig igår, så jag kunde njuta av den fantastiska sommardagen!!


Och att jag köpte jordgubbar dagen innan trots att de inte var svenska och svindyra,
så jag kunde svalka mig med rabarber- och jordgubbskompott med glass.


200 g rabarber
100 g jordgubbar 
1-2 tsk vaniljpulver
2 msk vatten
0,5 dl rårörsocker (alt kokossocker)

Mandelsmul
50 g smör
1 dl sötmandlar, hackade
1,5 dl havregryn
0,5 tsk malen kardemumma
1 msk rårörsocker (alt kokossocker) 

Till Servering
Vaniljglass
eller
Vispad vispgrädde

Gör så här

Kompott
Skölj rabarbern och skär i mindre bitar.
Koka rabarber, jordgubbar, vaniljpulver,
vatten och socker i ca 10 minuter.
Häll upp kompotten på burk
och förvara i kylen.
 
Mandelsmul
Smält smöret i en stekpanna.
Tillsätt mandel, havregryn,
kardemumma och socker. 
Rör och rosta detta i några minuter 

Vid servering,
bottna glas med kompotten,
lägg på en kula vaniljglass
eller en klick vispgrädde
och toppa med mandelsmul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar