måndag 17 augusti 2020

Blåbärskaka med cremecheesefrosting

Jag har hört att det ska finnas mycket blåbär ute i skogarna i år. Trots det så har jag tyvärr inte plockat bären till gårdagens blåbärskaka själv utan den största delen av blåbären kommer från affären och så kompletterade jag med lite amerikanska blåbär från trädgårdslandet här hemma. Har ni varit ute i skogen och plockat blåbär i år?                                                                     

Dessa saftiga blåbärsrutor med smak av lime och cremecheesefrosting som man enkelt bakar till många i långpanna är ett i instagram inspo och receptet kommer från @erikasfikastund. 

Mycket god!

150 gr smör

3 st ägg

2 dl socker

1,5 dl filmjölk

180 gr mjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1 st lime, finrivet skal och ca 2 msk saft

5-6 dl blåbär

Cremecheesefrosting

75 gr rumsvarmt smör

2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

200 gr kall Philadelfiaost

 

Gör så här

Ta fram filmjölken en stund innan du börjar.  Smält smöret, låt svalna en stund. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör sedan ner smöret och filmjölken växelvis. Sikta ner de torra ingredienserna, pressa i limesaften och rör sakta ihop till en slät smet. Häll smeten i en bakpappersklädd form 25x35 cm. Strö över blåbären, tryck ner dem lite i smeten. Grädda på näst nedersta falsen på 180 grader i ca 30-35 minuter eller tills en sticka kommer ut torr. Låt svalna och kallna helt.

Vispa det rumsvarma smöret i ca 5 minuter. Tillsätt florsocker och vaniljsocker och vispa krämigt. Vispa sedan ner Philadelfiaosten och vispa till en fluffig frosting. Bred frostingen över kakan och garnera med färska blåbär.

 

2 kommentarer:

  1. Snygg och jag kan tro goda med. Här i Skåne har jag ingen aning var vi kan hitta blåbär, men jag skulle vilja ut och plocka kantarell.Fast blåbär skulle funka br i mina frukost smoothies
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kantareller är ju mums. Det skulle jag med vilja ut och plocka. Det får bli en dag när jag har semester i september/oktober. Kram Birgitta

      Radera