onsdag 3 mars 2021

Kyckling Hoisin med stekta sesamnudlar

God kycklingwok med hoisinsås, stekta nudlar och svamp.
Enkel och snabb vardagsrätt! 


4 portioner
 
1,5 dl Hoisin Sauce
120 g vattenkastanjer
200 g kycklingfilé
200 g champinjoner
1 st rödlök
100 g äggnudlar
1 tsk sesamolja
3 msk sesamfrö
1 krm salt 
1 krm vitpeppar
 

Gör så här
Strimla kycklingen.
Skär svampen i bitar och grovhacka löken.
Hetta upp lite olja i en wok eller stekpanna,
stek kycklingen tills den är gyllenbrun och genomstekt.
Tag upp den och lägg åt sidan.
Stek grönsakerna hastigt på hög värme.
Tillsätt Hoisinsås och kyckling,
låt det koka upp och smaka av med salt och vitpeppar.
Blötlägg nudlarna i varmt vatten i ca 15 minuter,
dela försiktigt på dem och låt dem rinna av.
Hetta upp lite olja (ej sesamolja) i en wok eller stekpanna
och stek nudlarna tillsammans med sesamfrön.
Tillsätt sesamolja när nudlarna är varma,
smaka av med salt och peppar.
Lägg upp i skål och servera genast.

 

 

5 kommentarer:

  1. Det här ska jag laga i helgen. Älskar wookat. Härliga inspirerande bilder. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berätta gärna vad du tyckte om du lagar det i helgen. Kul att kunna inspirera :) Kram!

      Radera
  2. Hej. Vill bara berätta att jag ganska ofta sätter ett kryss för "Reaktioner: Gillar!", men det försvinner när man stänger ner sidan. Så du kan ha många som gillar dina recept utan att veta om det.
    Och Hoisin-kycklingen var ett av recepten som jag gillade. Verkar vara riktigt gott. (Men vattenkastanjerna utesluter jag nog - tycker det känns som att tugga på alu-folie)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du uppmärksammar mig på detta. Det är mycket i teknikens värld som lever sitt egna liv och man förstår inte hur eller vad som påverkar. Nu har jag ändrat lite i inställningarna för Reaktioner så får jag se om det gör någon skillnad.
      Kul ändå att du berättar att du gillar mina recept, trots vattenkastanjer :) Kan kanske bambuskott vara ett alternativ?

      Radera
  3. Det kan det. Bambuskott är klart godkänt av mina smaklökar.
    Nu har jag kryssat "gillar" för citronfiskbullar. Får se om det krysset hänger kvar.

    SvaraRadera