onsdag 3 mars 2021

Drömresan går till...

Drömresan går/gick till - är nästa veckas tema hos Trädgårdsfägring.
Som jag även tycker är ett passande tema att länka till My corner of the world

Just nu har jag ingen specifik resa som jag drömmer om. Nu drömmer jag mer om att kunna resa fritt över huvud taget.
Jag har rest en hel del genom åren. Det är den hobby/ "last"/ livsstil som jag har valt att lägga lite extra pengar på. Men så plötsligt togs den valmöjligheten ifrån oss...

 Österrike 2019

 

 

 

Den lite längre resa som jag tänker att jag först vill göra när möjligheten finns, utan att riskera att bli sjuk i corona eller att bli kvar pga lockdown, är till Madeira. Resan var bokad i maj förra året men blev inställd. Vi hade då möjligheten att boka om den och valde att boka om den till i april i år. (Då måste allt ha återgått till det "normala"¨, tänkte vi... ) Men det vet vi ju nu, att det har det ju inte alls :( Så den våren när det blir möjligt att resa igen, då ska jag resa till Madeira. Och där med basta :)

  Santorini 2014


Vad är det då som lockar så med att resa? Jo, enligt mig är det att få upptäcka nya platser, se vacker/annorlunda natur och uppleva äventyr. Med åren har jag kanske blivit lite mer bekväm av mig, vill gärna ha en mjuk säng att sova i istället för att ligga på liggunderlag till exempel, och jag ger mig inte ut i värsta forsarna för att forsränna längre. Och jag håller mig gärna på fast mark och avstår att hoppa bungy jump eller surfa på vågor, till skillnad från den övriga familjen som gärna utsätter sig för faror ;) 

 Kap Verde 2017

Mer min stil, lugnt och stillsamt ;)

Men man behöver ju inte resa långt för att hitta äventyr. Det kan räcka med att gå ut i skogen här hemma för att få uppleva äventyr. Särskilt för en katt :)

Svärtinge skogen 2015



Annars är det nog helst solen och värmen som jag reser till.

Thailand 2014

Och ägnar mig åt stillsamma aktiviteter.
Som Krathong-tillverkning...


och chill vid poolen ;)

Andra resmål som finns på listan över drömresor är Indien, Costa rica och Island.
Och att göra weekendresor till städer i Europa.
Paris, Wien, Budapest, Aten...

Vi hann med att avverka två weekendresor innan coronan slog till.

Amsterdam 

och

Bryssel


Jag höll ju på att glömma vår drömresa till vår fantastiska ö Gotland...

Gotland 2017

Vart drömmer du om att resa?

 

10 kommentarer:

  1. I love to travel too! I have a very long list of the countries I'd love to visit once the pandemic is over and #1 on the list is Scandinavia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, Scandinavia is really worth a visit. It has so much to offer. Fantastic nature and fresh air. And the northern lights! Which I myself have never experienced but hope to see sometime.

      Radera
  2. Madeira skulle jag också vilja uppleva när alla endemiska växter blommar.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, där av valet att resa på våren. Jag gillar ju även att vandra och tänker att det måste vara en fantastisk upplevelse att på våren vandra med all blomsterprakt längs med levadorna. Verkligen en drömresa att se fram emot :)
      Allt gott! /Birgitta

      Radera
  3. Har ingen specifik drömresa utan är rätt så hemkär kanske för jag rest mycket i jobbet. Men när vi löser ett klimatneutralt sätt att resa på så får vi se vart näsan pekar :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk den dag vi kan teleportera oss. Både ett klimatsmart sätt att förflytta sig och ett sätt att kunna upptäcka många olika platser på kort tid.
      Mycket möjligt att jag läst för mycket science fiction... ;)

      Allt gott! /Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta!
    En drömresa behöver inte vara långt borta. Katten njöt nog av sin upptäcktsfärd. Amsterdam åker jag gärna till igen, en helmysig stad. Gotland är inte dumt det heller. Huvudsaken man kommer bort från vardagen en stund och får uppleva något nytt.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, man kan upptäcka nya spännande platser alldeles i ens närhet bara man tar sig tid att lyfta blicken och vara öppen för möjligheterna. Vi läste senast idag om en spännande plats rakt över sjön här hos oss som vi bestämde att vi ska göra en utflykt till och utforska så fort det blir lite varmare i luften igen.
      Skön söndag till dig!

      Radera
  5. These are some amazing photos! Hopefully, we will be back to 'normal' and you'll be able to travel again soon.

    I'm glad to see you this week at 'My Corner of the World'!

    SvaraRadera