onsdag 28 april 2021

Pad thai


 
Plockade fram kokboken Nyfiken grön från bokhyllan idag och lagade en Pad thai.

 

4 portioner
 
250 g risnudlar
1–2 cm färsk ingefära
4 vitlöksklyftor
3 msk flytande honung
1 msk vitvinsvinäger
0,5 dl soja

1 lime, zest och saft
1 dl salta jordnötter
1–2 morötter
1 gul lök
200 g pak choi
4 ägg

200 g böngroddar
1 knippe koriander
olja till stekning
ev. 1 röd chili

Gör så här
Lägg risnudlarna i varmt vatten i ca 30 minuter
eller koka dem hastigt. 

Skala och riv ingefära och 2 vitlöksklyftor.
Lägg över i en matberedare och häll ner honung,
vinäger, soja och saft och zest från limen.
Tillsätt hälften av jordnötterna och mixa allt.

Skala och skiva morot, lök, chili (om du vill ha en het pad thai),
pak choi och resterande vitlök.
Hetta upp en stor stekpanna eller wok med en ordentlig skvätt olja.
Vänd sedan ner morot, lök, chili, vitlök och nudlar.
Woka i några minuter.

Ta av pannan från plattan
och rör ner äggen så att de blandas väl med grönsakerna.
Tillsätt pak choi, groddar och jordnötssåsen.
Blanda och hetta snabbt upp allt igen.

Grovhacka resten av jordnötterna, hacka koriandern
och strö över som garnering.

 

2 kommentarer:

  1. Mums! Vad du kan. Jag är inte så bra på asiatiskt, vet inte vad jag gör för fel. Kanske överlagar. Ser fint ut. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog tidigare tänkt som du att jag "överlagar" de wokade rätterna. Men knepet tror jag är het panna, rejält med olja och halvkokta nudlar. Och stå och röra hela tiden så det inte bränns, med tanke på den heta pannan. Pad thai har jag aldrig lagat förr. Men det blev riktigt gott!
      Kram!

      Radera