måndag 26 april 2021

Krispigt ankbröst med pak choi á la Sveriges mästerkock Christin Kashou

Jag lovade ju en recension av Christin Kashous kokbok, Mina asiatiska favoritrecept, så till helgen som gick hade jag förberett och handlat hem ingredienser för att laga två av recepten. Ett tredje recept, som Christin har med i kokboken, lagade jag redan innan jag ens fått hem kokboken, Okonomiyaki - japanska pannkakor. Alltså, jag lagade inte Christins recept, utan en annan variant. Det finns en uppsjö av olika recept på denna populära japanska street food-rätt, har jag upptäckt. I Christins japanska pannkakor använder hon till exempel zucchini istället för vitkål och slopar bacon och inlagd ingefära. Synd på ingefäran, tänker jag, för den tillför ju ändå en del smak. Bacon tycker jag är ok att slopa, då blir ju pannkakan en helt vegetarisk rätt.
Nåväl, jag hade iallafall förberett för att laga ankbröst i helgen.

Receptet är som följer:


 

 

 

 

 

 

 


Ett mycket enkelt och tydligt recept att följa. Inga konstigheter.


Receptet på den andra rätten som jag lagade i helgen, en vietnamesisk risnudelsallad, kommer under veckan.

Vad tycker jag då om Christins kokbok som helhet? Efter att bara ha lagat tre av hennes rätter så kan jag ändå säga att Christin håller vad hon lovar, en kokbok med enkla och snabba asiatiska rätter utan krångel. Den får är ett stort plus för att recepten innehåller få ingredienser (de flesta ingredienser från det asiatiska köket finns dessutom numera att få tag på i våra matvarubutiker) och den gör mig nyfiken på alla spännande asiatiska smaker. Jag kommer absolut att laga fler rätter ur Christin Kashous kokbok. Ett gott betyg om du frågar mig. Det är inte många kokböcker som faller inom ramen för kokböcker som jag tycker att jag har glädje av i vardagen.
Läs bland annat här om Edward Bloms kokbok som jag inte tyckte att jag hade någon glädje av i vardagen. Men läs även här, som jämförelse, om kokboken Nyfiken grön som jag däremot tycker passar mycket bra i min vardag. Som dessutom är en vegetarisk kokbok, vilket ger den ett extra plus.

Och skulle man vilja servera anka på ett lite mer festligt sätt hittar man ett recept på anka med apelsinsås och potatisrosor här.   Ha en fin vecka!

2 kommentarer:

  1. Det lät ju gott! Enkla recept är alltid bäst, om du frågar mig, och asiatiskt är ju gott, så det är säkert en trevlig och bra kokbok.

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asiatisk mat är ju rätt enkel matlagning, det är oftast ingredienserna som man ryggar för. Men som sagt, det mesta är ju numera lätt att hitta i våra vanliga matbutiker. Allt gott!

      Radera