måndag 7 juni 2021

Stuvad blomkål - en riktig husmansklassiker


Stuvad blomkål passar till det mesta!
Till exempel till stekt falukorv, isterband eller stekt fläsk. Vill du servera blomkålsstuvningen utan kött, välj kokt potatis och en god sallad till. Jag valde att servera kryddig korv och sallad till min stuvade blomkål.

1 blomkålshuvud
3 msk smör

3 msk vetemjöl

5 dl mjölk

0,5 – 1 tsk salt

vitpeppar efter smak

en liten gnutta strösocker

Gör så här
Skölj blomkålen och bryt den i små buketter
Skär skaften i mindre bitar. 
Koka i lättsaltat vatten i knappt 10 minuter.

Häll av i ett durkslag.
Smält smöret och rör ner mjölet.
Späd med mjölk lite i omgångar
och rör om tills blandningen blir slät och klimpfri.
Tillsätt salt och peppar och koka upp.
Rör om och tillsätt blomkålen
och låt sjuda på svag värme i ungefär 15 minuter.
Rör om då och då så att mjölken inte kokar fast. 


4 kommentarer:

  1. Älskar stuvad blomkål. Min favorit rätt sedan barnsben. När vi växte upp fick man välja födelsedagsmiddag och jag valde bl.a blomkålsstuvning.
    Tyvärr delar inte min sambo glädjen över blomkålsstuvning så jag brukade äta det med mamma istället.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lite udda att välja stuvad blomkål till födelsedagsmiddag. Men är det en favorit så är det :) Kram

      Radera
  2. Verkligen en favorit. Något jag längtar efter ibland så är det isterband men stuvad blomkål kan man ha till annat som sagt. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stuvad blomkål är ju gott men längtar jag efter något stuvat så är det makaroner, med kardemumma och ett uns socker :) Kram

      Radera