fredag 20 augusti 2021

Franska pannkakor i muurikka - både med matig fyllning och med äppelmos till efterrätt

Men vilken tur med vädret jag hade igår när jag hade planerat att steka pannkakor ute på vår muurikka till middag. Solen sken från en klarblå himmel och blåsten stillnade.
Inspiration fick jag
Bland kastruller och vinglas :)  Och eftersom jag har semester passade det bra att tända grillen och laga mat ute en vanlig torsdags kväll.


Eftersom jag inte har stekt pannkakor på muurikkan tidigare så började jag med mindre pannkakor för att testa mig fram. Jag stekte en i taget i mitten, vände dem och lät dem sedan gå klart på kanten runt om medans jag stekte nästa pannkaka i mitten.
 


När jag fått grepp om hur smeten uppför sig på muurikkan, den sluttar ju, så smeten får man försöka smeta ut mot kanterna så pannkakorna blir tunna, så var det dags att steka modell större eftersom jag skulle fylla pannkakorna med matig fyllning.


När pannkakorna var färdigstekta var det fyllningens tur att stekas.
Som bestod av förkokt kall potatis, champinjoner och vitlök.



Pannkakan med fyllning toppades med prosciutto, creme fraiche franska örter,
strimlad salladslök och klippt persilja.

 


Och som om denna matiga pannkaka inte vore nog, så var vi ju tvungna att prova de små pannkakorna också till efterrätt, med äppelmos.
Måste jag tillägga att vi efter denna bastanta middag var redigt mätta... :)

Fransk pannkaka
ca 20 st

400 g vetemjöl
50 g strösocker
två nypor salt
0,5 dl ljus öl

4 ägg

2 dl mjölk

1,5 dl vatten

100 g smör, smält

Gör så här

Dag 1: Blanda mjöl, socker och salt i en bunke.
Tillsätt öl, sedan ägg och mjölk lite i taget.
Rör tills smeten är slät.
Häll i vatten och rör om.
Tillsätt smält smör och vispa ordentligt.
Täck med bakduk och ställ in i kylen över natten.

Dag 2: Smeten ska vara ganska lös.
Är den för tjock, tillsätt lite mjölk.
Grädda till vackra pannkakor i smör.

Jag fyllde mina pannkakor med kokt skivad potatis,
stekt med skivade champinjoner och finhackad vitlök.
Glöm inte att salta och peppra.
Och kallrökt skinka, typ prosciutto, finstrimlad salladslök, klippt persilja
och ett par klickar crème fraiche franska örter.
Vill man kan man även ha riven lagrad ost på.
Och sedan värma pannkakasrullen på muurikkan
så osten smälter och pannkakan blir ljummen igen.
För när man äter ute så svalnar pannkakan rätt snabbt
medan man monterar den med alla godsaker.
I all
a fall jag föredrar att äta pannkakan ordentligt varm.

Mer fyllda pannkakor!

2 kommentarer: