måndag 30 oktober 2023

Amerikanska veganplättar

Vad är egentligen skillnaden på att vara vegan och vegetarian? Ja, det försökte jag reda ut i ett inlägg här för några år sedan. Inlägget innehåller även en vegetarisk veckomatsedel för den som är sugen på att utesluta kött under en vecka. Själv utesluter jag inget från min kost men jag försöker däremot att tänka mer grönsaker än kött, att tänka först grönsaker när jag planerar menyn och sedan vilket typ av protein jag ska ha till.
Men det här receptet på plättar är alltså helt veganskt och innehåller
inte några inslag från djurriket – inga mejeriprodukter eller ägg.

 
4 portioner
 
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver

0,5 tsk salt

1 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl soja- eller havremjölk
0,5 dl rapsolja
vegetabilisk smör för stekning
 
Gör så här
Vispa samman mjölet, bakpulver, strösocker,
vaniljsocker och mjölken.
Tillsätt oljan och saltet.
Klicka ut smeten med hjälp av en sked och
stek plättar i mjölkfritt margarin eller olja.
Servera med sylt eller bär. 
 
 

1 kommentar: