tisdag 10 oktober 2023

Göta kanal i höstskrud

Alltså, hur vacker är inte hösten?!
I helgen tog vi och packade cyklarna i husbilen och for till Borensberg och ställplatsen Kaffeteriet, alldeles intill Göta kanal. Kanalen är stängd för säsongen och likaså Kaffeteriet men ställplatsen är öppen året runt. Och den kan verkligen rekommenderas. Den har alla faciliteter en husbilsägare kan önska samt ett rent och snyggt servicehus.

På lördagen packade vi matsäck i ryggsäckarna och började trampa längs kanalen mot Bergs slussar. En sträcka på två mil. Vi hade inte tänkt att cykla hela vägen men vädret var toppen och längs kanalen är cykelvägen enkel att cykla så efter två timmar var vi i alla fall framme i Berg. Vi åt vår matsäck och började sedan trampa tillbaka. En återfärd som inte var lika enkel eftersom det började kännas i både ben och rumpa att vi redan hade cyklat i två timmar och dessutom hade det börjat blåsa motvind. Men skam den som ger sig.
Efter två och en halv timme hade vi avverkat de två milen tillbaka och kände oss mycket nöjda med oss själva, för att vi hade utmanat oss och inte gett efter för vår första känsla att inte cykla hela vägen till Berg och för att vi tog oss både dit och hem på rimlig tid.

Starten på vår cykelutflykt började alltså i Borensberg med det anrika, och kanske Sveriges mest kända hotell efter sin medverkan i den första Göta kanal-filmen, Göta hotell.

Kanalen slingrar sig fram genom landskapet och cykelvägen går sida vid sida med kanalen genom fårhagar och förbi gamla tiders pittoreska slussvaktarbostäder.

Träden längs kanalen börjar skifta färg och klär in kanalen i höstskrud.

Efter två mil kom vi fram till Berg och Bergs slussar.

Bergs slussar består av sju slussar och lyfter/sänker båtarna sammanlagt 28 meter upp/ner mellan kanalen och sjön Roxen. Eftersom kanalen är stängd för säsongen var det lugnt och inte särskilt mycket folk i rörelse. Annat är det under sommaren, då är det ett myller av folk och båtar och full rulle både på kanalen, i slussarna och runt omkring i området.

Efter att vi fyllt på med lite energi i form av tunnbrödsrullar
med salami, brie och ruccola, nötter och dryck,

så började vi trampa tillbaks de två milen till Borensberg.

Bönderna har bråda tider nu och preppar inför vintern med konserverat gräs.

Jag måste erkänna att efter att ha tillbringat fyra och en halv timme på cykeln
var det skönt att få kliva av och vila både ben och rumpa.

Som svensk är man verkligen stolt över vår 190 km långa och 200 år gamla kanal.
Så fina Göta kanal i höstskrud blir mitt bidrag till veckans My corner of the world.

1. That is a beautiful place to stay and the canal is certainly something to be proud of! It was a great pleasure to read about motor home camping in Sweden. We do the same here in the US and enjoy it so much.

1. Motor homes are a fantastic way to see and discover new places. Thanks for stopping by and leaving a comment. /Birgitta

2. Beautiful captures and captions!

3. Vilken härlig cykeltur. Kanske lite väl lång men vacker. Kram Pia

1. Ja, cykelturen var verkligen härlig de första två timmarna. Resten av cykelturen var med fokus på att ta sig fram, ett tramp i taget :) Kram
      Har problem med att kommentera på min egen blogg, fniss, så jag är tvungen att vara lite anonym här nu ;)

4. Vilka fina bilder från Göta kanal! Göta hotel har en särskild plats i mitt hjärta. Jag har aldrig varit där, men varje gång jag ser det (som nu på bild) tänker jag att dit måste jag åka.

1. Tack! Ja, kanalen och omgivningarna däromkring är i alla fall värda ett besök. Och säkert Göta hotel också. Har dock aldrig varit inne där men det ser ju onekligen inbjudande ut där det ligger precis intill kanalen. /Birgitta