söndag 30 juni 2024

Knäckiga toscabitar

Idag åkte vi på utflykt till Nyköping, mannen och jag. Anledningen till utflykten var främst ett besök i en av alla Tusen trädgårdar som har öppet för besök idag. Mer om den trädgården kommer i ett eget inlägg. Men jag kan ge er en sneak peek.


Jag blev såå imponerad av den japanska trädgården.
Efter trädgårdsbesöket åkte vi till Hellmanska gården i Nyköping för lunch. Efter lunchen var vi så mätta så vi avstod de lockande tosckabitarna som jag sneglat på i deras monter. Men jag kunde inte släppa tanken på dem så när vi väl kom hem bestämde jag mig för att själv baka dessa go-bitar. Oj, så goda de blev 😋👌

Och här kommer receptet om någon annan nu blev sugen på hembakt go-fika.

Knäckiga toscabitar
ca 36 st

Mördegsbotten
3,5 dl vetemjöl (+ lite till utbakningen)
0,5 dl strösocker
175 g rumsvarmt smör
1 ägg

Toscasmet
100 g smör
1 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
2 msk vetemjöl
2 msk grädde
100 g flagad mandel
1 dl hackade hasselnötter

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl och socker.
Tärna smöret och rör i det tillsammans med ägget.
Arbeta snabbt ihop till en deg med elvisp och degkrokar.
 Kavla ut degen till en rektangel, ca 25×30 cm, på ett bakpapper
och lägg det i en långpanna med samma mått.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 8 minuter.
Låt ingredienserna till toscasmeten koka upp i en tjockbottnad kastrull
och bred ut smeten på mördegsbottnen.
Grädda sedan ytterligare 15 minuter i mitten av ugnen.
Ta ut kakan och låt den svalna något och dela sedan i avlånga rutor.
Låt svalna helt.
Smält 150 gram valfri mörk choklad över vattenbad
och ringla över kakorna eller doppa ena kanten på varje kaka.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar