onsdag 21 november 2012

Toscamuffins och Dumlekakor är förberedda till advent, ett försök att slippa julstressen

Om du tycker att julen alltid blir stressig kan det vara idé att börja med julstöket i god tid. Det är mycket t ex  i matväg som kan förberedas, köttbullar är perfekta att göra i förväg och sedan frysa in. Varför inte ta och göra en "att göra lista" för julen och sedan bocka av vart efter man blir klar med förberedelserna.
 
I dag har jag förberett fikabröd till 1:a advent, bakade Dumlekakor och Pernilla Wahlgrens Toscamuffins med hjortronsylt.
 
Toscamuffins med hjortronsylt
ca 25 st
 
Muffins
2 ägg
1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
100 g smält smör
 
Fyllning
1,5 dl hjortronsylt
 
Toscasmet
50 g smör
0,75  dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde
50 g mandelspån
 
Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt
Vispa ner det smälta, avsvalnade smöret
Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner i smeten
Fyll bakformar till 1/3 med smet
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 11-12 min
Rör under tiden toscasmeten
Lägg smör, socker, mjöl och grädde i en kastrull
Låt smälta under omrörning till en slät smet
Rör ner mandelspån, låt koka upp och sjuda i ytterligare några minuter
Ta ut kakorna ur ugnen när de är nästan färdig gräddade
Klicka på sylt och sedan toscasmet över sylten
Grädda kakorna ytterligare 6-7 min, eller tills ytan fått en gyllenbrun färg 
 
 
Klicka på länken så hittar du receptet på Dumlekakor. Det ända som ska läggas till i receptet om du vill att Dumlekakorna ska se ut och smaka som mina är en skiva Noblesse Orginal som ska läggas på kakan medans den är varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar