måndag 7 oktober 2013

Hela Sverige bakar bakade matbröd på jäst förra veckan och det gjorde även jag

Brukar ni se Hela Sverige bakar på kanal 7 på torsdagar? Intresset för kakor till kaffet och matbröd här på bloggen visar i alla fall att det finns ett stort intresse för bakning runt om i våra hem. I förra veckans program fick deltagarna baka matbröd på jäst, denna lilla utmaning gav även jag mig på redan förra helgen.
Jag har  bakat några filmjölksbröd den senaste tiden, som ni hittar Här och Här, och tänkte att jag ville baka några mer rejäla bröd som får ligga och jäsa och gotta sig länge. Det bästa var då att ta en expert inom området till hjälp och valde Jan Hedh, som verkar vara en av Sveriges främsta konditor- och bagarmästare och som har gett ut många böcker om allt från surdegar till sockerkakor, till hjälp när jag bakade.  Hans bok Bröd & kaffebröd är därför också veckans receptbok.
Delatagarna i tävlingen bakade sitt bröd på två timmar men min deg pysslade jag om en hel dag, och ska tilläggas blev knådad för hand då jag inte äger någon bakmaskin.
Hela baknings proceduren startade jag redan kvällen innan med att "skålla mjölet" vilket innebär att hälla kokande vatten över fullkornsmjölet som ska användas till brödbaket för att sedan låta det stå täckt med plastfilm över natten. Detta ska göra brödet lite mer sött och saftigt. 
Dagen efter började jag med att göra en raskdeg som ytterligare ska göra brödet lite saftigare och godare.
Raskdegen ska stå med plastfilm och jäsa 60 minuter.
Till raskdegen tillsätts sedan olika mjölsorter, vatten, olja och sirap. Denna deg ska knådas 15 minuter i maskin men eftersom jag knådade för hand och degen var så stor delade jag degen i två delar och knådade därmed degen sammanlagt en halvtimme.
Degen la jag sedan i en lätt inoljad plastlåda med lock för att vila 60 minuter (vilket jag också passade på att göra :)
Efter halva tiden togs degen ur lådan för att stötas samman, vilket innebär att man med händerna stöter ur luftbubblor ur degen. Tillbaks med degen i bunken igen för att vila klart.
Efter vilan tog jag upp degen på ett mjölat bakbord och delade degen i fyra lika stora delar, knådade lite till och formade dem till fyra runda bullar och lät dem vila i 5 minuter under bakduk. Sedan var det dags igen att knåda lite, innan jag formade dem till fyra limpor/bröd som jag la på två plåtar, penslade med smält smör och naggade med en gaffel. Täckta med bakduk fick de jäsa ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.
Sedan var det dags för gräddningen.
Bröden satte jag in i 250 grader, sprutade in vatten med en blomspruta och sänkte efter 5 minuter värmen till 200 grader. Efter ytterligare 10 minuter luftade jag ugnen genom att öppna ugnsluckan. Bröden gräddade jag sammanlagt i ca 55 minuter, tills termometern visade att bröden hade en innertemperatur på 98 grader, tog ut dem ur ugnen och lät dem svalna på galler.
Var det då värt besväret för att få ett gott hembakat bröd? Jo, det tycker jag nog, för brödet blev verkligen saftigt och gott, och hembakat smakar ju alltid lite extra bra, just för att det är bakat här hemma, av mig :) 
Laputa bröd
4 bröd
 
Dag 1
Skållning
 
250 g fint rågmjöl
30 g salt
5 dl vatten
 
Gör så här
Väg upp mjöl och salt i en bunke
Koka upp vattnet och slå det kokande över mjölet
Arbeta degen slät med slev och täck över med plastfilm
Låt stå över natten
 
Dag 2
Raskdeg
 
50 g jäst
1,25 dl vatten
400 g rågsikt
Skållning från Dag 1
 
Gör så här
Lös upp jästen i vattnet
Tillsätt mjöl och skållning
Knåda blandningen i 5 minuter
Täck med plastfilm och låt jäsa 60 minuter
 
Tillsätt
600 g rågsikt
600 g vetemjöl
3,5 dl vatten
1,5 dl solrosolja
210 g ljus sirap
 
Gör så här
Knåda degen 15 minuter på låg hastighet
 Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock
för att vila 60 minuter
Stöt samman degen efter halva tiden
Lägg upp degen på ett mjölat arbetsbord och dela degen i fyra lika stora delar
Forma till fyra runda bullar
Låt vila i 5 minuter under bakduk
Slå samman bullarna och forma dem till
fyra limpor/bröd
Lägg bröden på två bakpappersklädda plåtar
Pensla med lite smält smör och nagga med en gaffel
Täck med bakduk
Låt jäsa 45 minuter till dubbel storlek
Sätt in bröden i 250 grader och
spruta in vatten i ugnen med en blomspruta
Sänk efter 5 minuter värmen till 200 grader
Efter ytterligare 10 minuter lufta ugnen genom
att öppna ugnsluckan
 Grädda bröden totalt ca 55 minuter,
Kontrollera med en termometer att bröden har en innertemperatur på 98 grader
Ta ut bröden ur ugnen och låt dem svalna på galler

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är inte många program vi i familjen ser tillsammans men Hela sverige bakar engagerar oss alla så vi sitter också bänkade på torsdagar kl 21, men hos dig på Cypern kanske det är en annan tid, hur som helst måste det vara kul att kunna följa det som händer här hemma i Svedala. Ha det gott!

      Radera