fredag 16 maj 2014

Tårtförberedelser och laxgryta

Fredag! och imorgon ska vi ha kalas :) 

 
Jag tänkte ge mig på att baka den här chokladtårtan som Susanne på Go´kväll 
så enkelt snodde ihop.
Jag började redan igår att förbereda bottnarna som gräddas i små söta formar, inte större än 12 cm i diameter, sex bottnar som ska bli till två tårtor. De tre första blev inte riktigt som jag tänkt, men med lite finputs och lite frosting på det, är det nog inget som märks ;) Ikväll lägger jag ihop bottnarna med rårörda hallon och imorgon garneras de med frosting och garnering. Mina tårtor blir något lägre än Susannes, hon använde fyra bottnar, jag kommer att använda tre. Vågade inte riktigt satsa så högt, då det finns en viss risk att det blir lutande tornet i Pisa. Fortsättning följer...
Förutom att baka tårtbottnar lagade jag laxgryta också. Recept på den kommer här...     Trevlig helg!

 
 Laxgryta
4 portioner  

4 laxfiléer
Salt
Peppar
3 dl grädde
1 pressad apelsin
1 msk hummerfond
3 tomater i klyftor
3 salladslök, fint skivad
1 knippe persilja, hackad

Till servering
Ris

Gör så här
Skär laxen i kuber
Fräs på i panna med smör
Salta och peppra
Tillsätt grädde, hummerfond och apelsinsaft
Låt koka upp
Blanda ner tomater, salladslök och persilja
Smaka ev av med mer salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar