tisdag 10 mars 2015

Fiskgryta med saffran från Mitt medelhavskök

Medelhavskosten har den senaste tiden blivit en hel del uppmärksammad ur hälsosynpunkt, och i boken Mitt medelhavskök kan man läsa om varför den goda medelhavsmaten är så bra för oss. Men jag tror ju på att man mår bäst av att äta varierat och att det ena inte behöver utesluta det andra, så för min del kan det bli asiatiskt ena dagen, nordiskt nästa och medelhavskost den tredje, hur hälsosam och nyttig medelhavskosten än är ;) Hur som helst var den här fiskgrytan med saffran riktigt god.

Fiskgryta med saffran
4 portioner

1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 fänkål
4 msk olivolja, extra virgin
2 dl vitt vin
3 dl vatten
1 burk krossade tomater (400 g)
1 fiskbuljongtärning
0,5 g saffran
Salt
Svartpeppar
100 g pasta
400 g fiskfilé (lax, torsk, abborre)
Några kvistar timjan

Gör så här
Skala och hacka lök och vitlök
Dela fänkålen och skär bort rotstocken
Skär fänkålen i mindre bitar
Fräs lök, vitlök och fänkål i olivolja i en gryta utan att det tar färg
Häll i vitt vin, tomatkross, buljongtärning och saffran
Låt småputtra i ca 25 minuter under lock
Smaka av med salt och peppar
Koka pastan enligt anvisning på paketet
Skär fisken i bitar och lägg i grytan
Låt sjuda 1 minut
Lägg sedan i den kokta pastan och dra grytan åt sidan
Låt stå i ca 5 minuter
Garnera med timjan och servera med ett gott bröd

Ett enkelt och knådfritt bröd, och hur du bakar det hittar du HÄR

2 kommentarer:

  1. Idag har jag lagat denna grytan och den var riktigt god
    Tack för fina mattips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Alltid kul att höra att någon faktiskt lagar rätterna jag lägger ut här, mem ännu roligare när någon dessutom gillar dem :) Kram till dig!

      Radera