onsdag 16 december 2015

Äppeldricka med glöggkryddning gjord med råsaftcentrifug

Vi köpte en råsaftcentrifug i somras och precis som jag misstänkte så hamnade den högst uppe i ett skåp efter ett par dagar utan att komma till användning mer, 
tills jag fick för mig att göra äppelmust med glöggkryddning efter ett recept i boken Julpyssel de luxe och kom på att den kanske skulle kunna gå att använda.
Råsaftcentrifugen togs fram, jag experimenterade lite med receptet 
och så kom jag fram till följande... 

Äppeldricka med glöggkryddning
ca 7 dl koncentrerad äppeldricka

2 kg äpplen
1,5 apelsin
2 msk krossade kardemumma kärnor
0,5 msk hel kryddnejlika
2 kanelstänger
1 msk citronsyra

Gör så här
Välj äpplen utan skador
Ta bort blomfästet, de behöver ej skalas 
Halvera eller klyfta äpplena
Kör äpplena i en råsaftcentrifug
Tvätta apelsinerna, skiva dem tunt och lägg i äppeljuicen
Blanda i citronsyra och kryddor
Täck över och låt stå i kylen ett dygn 
Sila äppeljuicen genom silduk eller kaffefilter 
Tillsätt ev socker efter tycke och smak
Häll upp äppeldrickan på rena flaskor 
Förvara flaskorna kallt
Är hållbar tre dagar i kylskåp
Späd äppeldrickan med lika delar vatten eller efter smak vid servering


Äppeldrickan är perfekt att byta ut den söta, kolsyrade julmusten på julbordet med
och passar alla tiders till sillen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar