torsdag 7 januari 2016

Kryddiga köttfärsrullar med couscous

Vardagen börjar smyga sig på...
Eftersom jag jobbade i måndags och tisdags så har jag så smått börjat min invänjning men jag kan tänka mig att flera av er kommer göra mig sällskap in i vardagen idag. Kan trösta med att det bara är två ynka arbetsdagar att ta sig igenom, sen är det helg igen :) och det känns ju bra! Eller hur?
Vardag betyder här hemma att vi turas om att laga vardagsmaten och nu i veckan lagade grabben till goa, kryddiga köttfärsrullar till middag. Han hittade receptet på ica.se och gjorde en del egna justeringar med kryddningen men det passar att tillsätta både kanel och kardemumma i köttfärsen om man vill prova det, och vill man kan man även blanda paprika i couscousen, eller vilken annan grönsak som helst som man är sugen på. En ny vardagsfavorit som går att variera på många olika vis beroende på vad som finns hemma och vad man är sugen på.

Kryddiga köttfärsrullar med couscous
4 portioner

500 g köttfärs
1 ägg
2-3 msk vatten
1 tsk salt
1 krm chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 msk olja
3 dl vatten
3 dl couscous
Majs
Till servering
Broccoli
Marinerade soltorkade tomater och vitlökar
Tacosås

Gör så här
Blanda färsen smidig med ägget och vatten
Krydda med salt och kryddor
Dela färsen i 8 bitar
Forma varje bit till en avlång rulle
Pensla rullarna med olja och stek runt om på medelvärme i ca 8 minuter
Koka upp vatten
Tillsätt couscousen och ta kastrullen från värmen
Låt stå med lock på i ca 5 minuter
Blanda ner majsen i couscousen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar