torsdag 13 oktober 2016

Vegetarisk böngryta med pumpa och kantareller



Hur jag gjorde dessa hittar man HÄR.

Pumpatider! 

Men det är inte bara fina och effektfulla lyktor man kan göra av pumpor,










man kan laga god mat också.





Som den här krämigt goda vegetariska böngrytan med butternutpumpa, 
i det här fallet,
men varför inte prova och byta ut mot muscatpumpa 
eller den klassiska halloweenpumpan,


som faktiskt går att äta, tro't eller ej.
Smakar som en blandning mellan zucchini och morot.

Vegetarisk böngryta med butternutpumpa och kantareller

2 stor gul lök
1 vitlök solo
400 g butternutpumpa
350 g potatis
150 g kantareller (15 g torkade)
75 g fänkål
ca 250 g blandade bönor, sköljda
2 dl passerade tomater
0,5 dl tomatpuré
ca 1 dl vatten
1 tsk chipotlepasta
0,25 kruka timjan
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Lägg torkad svamp i blöt i minst en kvart och låt rinna av
eller rensa färska kantareller och dela i lagom bitar
Hacka gul lök och vitlök
Skala och träna potatis och pumpa
Smält en stor klick smör i en gryta och ha i den hackade löken
Låt löken bli mjuk innan pumpan och potatisen går i
Fräs allt under omrörning i ett par minuter
Strimla fänkålen och ha ner den tillsammans med kantareller och bönor i grytan
Ha i de passerade tomaterna
Skölj ur förpackningen med vattnet som du sedan också har ner i grytan
Rör ner tomatpuré och chipotlepastan
Blanda allt
Repa i timjan och smaka av med salt och peppar
Lägg på lock och låt grytan puttra ihop på medelvärme i ca 30 minuter
Späd ev grytan med mer vatten
Smaka av ev med mer salt och peppar

Servera ett gott bröd till.
Hembakt knådfritt bröd


Går inte hela butternutpumpan åt till grytan 
kan man koka soppa på resterna.
Som en liten förrätt.

Butternutpumpasoppa

4 kommentarer:

  1. Vackert med soppan i skål på fot. Butternut är en sådan favorit för mig så jag vill aldrig blanda den med andra smaker utan låta den regera själv, med lite flingsalt på toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tips! Hur lagar du till pumpan då? I ugnen?

      Radera
    2. När jag först åt den bodde jag i Sydafrika och lärde mig att koka den i bitar i en liten mängd vatten. Sedan mosade man den och blandade med kokvattnet till en puré eller soppa. I Sverige har jag ibland kört den i bit i ugnen tills den är mjuk. Ibland har jag ugnsrostat bitar, kokat dem klara och sedan mixat dem till puré eller soppa.

      Radera
    3. Ugnsrosta med lite salt ska jag allt ta och testa.

      Radera