tisdag 21 november 2017

Glutenfritt nöt- och fröbröd


Hur bra blev inte det glutenfria nöt- och fröbrödet som jag bakade i förra veckan!?
Jag var lite skeptisk till alla de torra ingredienserna kontra vätskan i brödet och undrade om allt inte bara skulle falla sönder i smulor när jag skar det i skivor. 
Men det höll ...
Brödet blev hur saftigt och gott som helst. Det var dessutom hur enkelt som helst att bara röra ihop och hälla upp i limpformar. 
Det som eventuellt är ett minus är tiden för jäsningen över natten. 
Men planerar man och bakar brödet någon dag innan man tänker äta det så är ju inte heller det något problem. 
Kul att ha hittat ett glutenfritt bröd som är enkelt, gott och proppat med nyttiga frön och nötter.

 Recept från Hembakats specialtidning Baka glutenfrift

Glutenfritt nöt- och fröbröd
2 st

5 dl solrosfrön
2 dl linfrön
2 dl hasselnötter
7 dl glutenfria havregryn
4 msk chiafrön
8 msk fiberhusk
2 tsk salt
7 dl vatten, fingervarmt
2 msk mörk sirap
6 msk kokosolja

Gör så här
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål
Vispa ihop vatten, sirap och kokosolja i en annan skål
Blanda ner de torra ingredienserna
Blanda allt väl
Fördela smeten i två limpformar, à 1,5 L,
klädda med bakplåtspapper
Täck formarna med plastfolie
Låt degen jäsa i i kylskåp minst 2 timmar,
gärna över natten


Grädda bröden mitt i ugnen i 175 grader i 30 minuter
Vält ur dem ur formarna direkt på ugnsgallret 
och grädda i ytterligare 30-40 minuter
Det ska låta ihåligt när du knackar på det
Låt bröden kallna helt innan du skär det i tunna skivor


Och hörni, nu finns jag på Instagram också @minlillakokvra :)

Ha de!
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Jag har en nära vän som inte äter gluten, så jag testar gärna! Det ser väldigt got ut. Välkommen till Instagram:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hojta gärna till och berätta vad du och vännen tycker om brödet, om du testar.
      Tack! Varför har jag dröjt så länge kan man undra...

      Radera