tisdag 10 juli 2018

Kladdkaka med vit choklad och smultopping

 

Nu börjar hallonen mogna här hemma :)
De här köpte jag dock i affären i början på min semester 
när jag hade tid för att baka en kaka.
Till helgen hoppas jag i alla fall hinna plocka av hallonen här hemma 
och frysa in för kommande behov.

Recept: Sara Begner för Coop Mer smak
 Kladdkaka med vit choklad och smultopping
ca 12 bitar

3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
100 g smör
100 g vit choklad, finhackad
2 tsk rivet citronskal
Smuldeg
50 g smör, rumsvarmt
0,5 dl strösocker
1 dl havregryn
1 dl solrosfrön
0,5 dl kokosflingor
Till servering
 Färska hallon
Vispgrädde

Gör så här
Smula ihop alla ingredienser till smuldegen med fingrarna
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker och mjöl
Smält smöret i en kastrull
Dra kastrullen från värmen och tillsätt chokladen
Rör tills chokladen smält
Häll i äggblandningen och citronskal
Rör till en jämn smet
Smöra och bröa en pajform, 22 cm i diameter
Häll i smeten
Strö på smulet
Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 55 minuter
Låt svalna lite
Toppa kakan med färska hallon och servera med vispad grädde

Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar