fredag 9 november 2018

Paprikakyckling i dragonsås

Dragon är en personlig favorit. Jag blir så glad när jag hittar ett recept som innehåller torkad dragon :)  Det är inte direkt en flitigt använd krydda i receptdjungeln.
Det mest populära receptet med dragon måste väl i alla fall vara bearnaisesås?
Vilket jag inte har något här på bloggen, men jag har en hel del andra recept med dragon i som jag har samlat på mig här under åren. Klicka på länkarna för recept.




Dessutom kommer här ett nytt recept på en gratäng med färdiggrillad kyckling, paprika och champinjoner i dragonsås. Håll till godo och trevlig helg!

Paprikakyckling i dragonsås med grillad kyckling
3-4 portioner 

1 färdiggrillad kyckling
250 g champinjoner
1 röd paprika
2 dl riven lagrad ost
 Sås
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl vatten
1 msk konc kycklingfond
1 msk dijonsenap
1 tsk honung
1 tsk torkad dragon 
1 msk maizena
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Vispa samman grädde, vatten, fond, senap, 
honung och dragon i en kastrull
Låt koka upp och vispa sedan ner maizena utrört i lite vatten
Låt sjuda någon minut
Smaka av med salt och peppar
Pilla bort kycklingköttet från benen och
fördela i lagom stora bitar på botten i en gratängform
Ansa champinjonerna och skär dem i kvartar
Stek den i smör
Kärna ur och skiva paprikan
Fördela champinjoner och paprika över kycklingen
Häll på såsen och strö över osten
Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader i ca 20 minuter,
tills täcket fått fin färg
Servera med en matig sallad till

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar