fredag 15 mars 2019

Hurra det är fredag!

Ja, jag sitter här och har fredagsfeeling :)
Redan när jag går från yinyogan på torsdagskvällarna brukar jag vara i en slags fredagsstämning. Då känner känner mig lugn och avslappnad och den känslan brukar jag ta med mig till jobbet på fredagarna. Jag kan inte påstå att den känslan alltid håller i sig hela fredagen, ibland kan fredagar vara rätt hektiska för att hinna avsluta saker innan helgen, men ofta håller lugnet i sig genom hela dagen. 
Idag känns det till och med som att jag ska kunna unna mig att flexa ut någon timme tidigare än vanligt. Jag är just nu nämligen mellan två hektiska perioder. 
Schemaläggningen för ordinarie vårdpersonal, som jag i stort sett arbetat med sedan i höstas, är klar. Right in time :) 
Vet ni hur hett ämnet schema är?? Det råder rena lynchstämningen mellan varven. Där av tiden det tar att lägga ett schema. Hänsyn måste tas till personalens synpunkter och önskemål, för att få dem delaktiga och någorlunda med på tåget, samtidigt som ett schema är till för att få en fungerande verksamhet. 
Inte alltid en så lätt ekvation att få ihop. Ingen, i stora drag, vill jobba kväll och helg men verksamheten måste rulla på dygnet runt, vardag som helgdag.
Men nu är alltså den processen färdig för den här gången. Till hösten blir det utvärdering om sjukfrånvaron har minskat något och om vi har en fungerande verksamhet. Både ur arbetsgivarens, personalens och de boendes perspektiv.
Nu drar istället sommarplaneringen med semester- och vikariescheman igång. 
Och precis som tidigare år finns det inga, eller i vart fall väldigt få, sommarvikarier till vården...
Men det problemet får vänta tills nästa vecka, för idag ska jag njuta av att det är fredag och helg. Ska nog till och med fira det med att köpa en färggrann bukett med ranunkler i eftermiddag. Behöver lite glada färger som livar upp :)
Ha en fin fredag och trevlig helg! Kram Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar