tisdag 2 juni 2020

Vegolasagne med keso - ett insta inspo

Jag säger bara tack och hatten av för instagramkontot @familjmiddag
som inspirerar med såå grymma vardagsrecept.
Idag har jag upptäckt en ny vardagsfavorit tack vare kontot - vegolasagne med keso.
Inget stekos eller balt med bechamelsås. Utan bara att koka ihop en tomatsås på krossade tomater, purjolök och basilika och sedan varva med lasagneplattor och keso.
Hur smidigt!? I alla fall jag älskart! Enkelt, gott och perfekt till matlådor 👍


Vegolasagne med keso
4 portioner

Smör
2 purjolökar
400 g krossade tomater, chili
0,5 dl tomatpuré
1 tärning grönsaksbuljong
2,5 dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl hackad basilika
9 lasagneplattor
500 g keso
2 dl riven ost


Gör så här

Sätt ugnen på 225°.
Skölj och strimla purjolöken, fräs den i smör i en gryta.
Rör ner krossade tomater, tomatpuré, buljongtärning,
grädde, salt, peppar och basilika.
Låt såsen koka ihop, ca 5 min.
Varva tomatsås, lasagneplattor och keso i en smord och ugnssäker form.
Avsluta med sås och strö över osten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Toppa med något kryddgrönt och finhackad röd chili.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar