lördag 31 juli 2021

Rosévin slush

Efter många veckor sommar, jag skulle säga att vi har haft sommar sedan i maj, så vaknade vi upp till ett mer höstlikt väder igår. Och då är vi fortfarande bara i juli!
Kan det vara så att i och med klimatförändringarna så förskjuts våra årstider?
Men samtidigt så brukar det ju inte bli riktig vinter förrän i typ februari nu för tiden, i alla fall inte här i Östergötland. Hoppas bara att det inte är så att det är hösten som kommer bli ovanligt lång i år, utan att vi får ha sommar ett bra tag till, och att det gråa och tråkiga vädret igår bara var högst tillfälligt.
För nu har jag upptäckt en ny god somrig svalkande drink som jag vill kunna njuta av vid fler tillfällen i sommar. Nämligen rosévin slush. En fruktig drink med smak av jordgubbar och en liten stark kick av rosévin. Såå god!
Receptet fick jag tips om på bloggen Bland kastruller och vinglas. Tack för det :)
Nu håller vi tummarna för fler varma sommardagar, tycker jag!


Rosévin slush

750 ml rosévin, fryses minst 6 timmar.
2 dl Vatten

1 dl socker

2,5 dl Jordgubbar

4 msk
citronsaft, färsk
1 dl is

Gör så här
Koka upp socker och vatten, så sockret smälter.
Tillsätt därefter jordgubbar och stäng av plattan.
Låt stå och dra i minst 30 minuter.
Ta is, sockerlag med jordgubbar, citronsaft
och det frysta rosévinet och mixa slätt.

 

2 kommentarer:

  1. Men järnspikar så gott det där ser ut. Fryser man vinet i en plastburk eller? Ja mer sommar vill vi ha. Augusti kan ju bli riktigt fin och varm. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en riktigt god drink! Så den tycker jag absolut att du ska prova.
      Jag frös vinet i en plasttillbringare, som jag ställde i en frysbox (jag gjorde dock bara en halv sats) som jag sedan mixade allt i.
      Visst kan augusti bli fin, så det hoppas jag på :) Kram

      Radera