måndag 17 januari 2022

Må bra

Vad innebär egentligen god hälsa? Att förändra kosten är en bra start. Den som äter dåligt och näringsfattigt är ofta trött och kanske deppig, så se över sin kost är ju klokt.
Men för att må som bäst behöver man också röra på sig, efter sin egen förmåga, man kanske har ont i kroppen eller sjukdomar.
Några exempel på träningsformer som är enkla att komma igång med är dagliga promenader och hemmaträning (det finns många bra videos att hitta online). Jag tycker om att variera min träning mellan simning, jympa på Friskis & Svettis och promenader.
Och så behöver själen sitt.
Yoga
är mitt sätt att varva ner och hitta balans i vardagen, både för kropp och själ. Just nu yogar jag minst en gång i veckan på Friskis & Svettis. Jag har hittat en ledare där som jag tycker har bra pass och ett mycket lugnt och tryggt tonfall.


Ett annat sätt att koppla av och tanka energi på är att vara ute i naturen och trädgården.
Jag har skrivit ett inlägg
i min andra, nu nedlagda, blogg om trädgårdens påverkan på vårt mående. När själen får grönska. Bästa boten mot stress är att gå tillbaka till vårt ursprung och ta naturen till hjälp.

Vad gör du i din vardag för att må som bäst? Dela gärna med dig av tips och tankar.

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram Birgitta

 

2 kommentarer:

  1. Jag åker ut till havet när det är som värst och där blir jag lugnare. Annars är det promenader och vistelse utomhus. Gärna i fin skog eller som du i min trädgård. Vintern är värst om det inte finns snö så jag kan åka skidor. För det är riktigt härligt för kropp och knopp. / Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vatten i alla dess former är såå rogivande. Ja, kanske inte översvämningar då... Men jag tror du fattar ;)
      Nej, under vintern är det svårt att tillgodogöra sig trädgårdens och naturens goda påverkan på humöret, då de är mörkt större delen av dagen. Men när det är snö så får man passa på att vintersporta lite.
      Tack för dina tankar :) Kram

      Radera