tisdag 7 januari 2014

Saftig och god fruktkaka med päronkonjak

Så var den långa ledigheten slut och vardagen har åter gjort sitt intåg, med allt vad det innebär. Jag lovade ju nu när det nya året började att inte baka eller laga desserter, eller framför allt att inte äta dem, men den här kakan som jag blev bjuden på i julas bara måste jag få dela med mig receptet av, den är riktigt saftig och god och håller sig länge. Passade på att baka två stycken, den ena tog jag med istället för en blomma när vi var bortbjudna på trettondagsafton och den andra har jag skivat upp och fryst in så det bara är att ta fram en skiva åt gången när jag vill ha något gott till kaffet. Slipper på så sätt ta fram hela kakan och tina upp, för då måste jag/vi ju äta upp hela ;) alltså bättre att portionera upp och ta fram så många skivor man önskar åt gången :)
Fruktkaka med päronkonjak
1 kaka i avlång form

250 g blandad torkad frukt, 
tex fikon, aprikoser, russin
1 dl päronkonjak
150 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Finrivet skal av 1 apelsin
Finrivet skal av 1 citron

Gör så här 
Hacka frukten ganska fint
Häll spriten över frukten och låt stå i minst 10 timmar
Smöra och bröa en 2-liters avlång form
Rör smör och socker poröst
Tillsätt äggen ett i taget under vispning
Blanda mjöl och bakpulver
Blanda det med frukten och det finrivna skalet
Rör ner allt i äggsmeten
Häll smeten i formen
Grädda längts ner i ugnen i 175 grader i ca 1 timme
Känn med sticka så kakan är genomgräddad
Njut kakan i tunna skivor!

Är det förresten någon som köpt/läst bakboken av årets vinnare av Hela Sverige bakar, Caroline Ahlqvist? Står i valet och kvalet om jag ska bry mig om att köpa den nu när jag lovat mig själv att inte baka, eller om jag ska lugna mig lite och istället låna den på biblan. Är ju nyfiken på hennes bakbok även om jag inte ska baka, men jag kan ju bläddra lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar