fredag 30 maj 2014

Ett fredagsfikatips - Snickerskaka

Klämdag och jag är ledig :) Väntar på att ungdomarna ska vakna så vi kan bege oss till stan för lite shopping och biobesök. Jag hade kunnat tänka mig att se Grace eller Maleficent men blev nedröstad, så vi ska se Godzilla. Inte riktigt min typ av film, men men...
Tänkte passa på att tipsa om ett av mina fredagsfikatips som är kanon att baka när man inte har tillgång till någon ugn, med tanke på att många nu är ute i sina husvagnar och sommarstugor. En av alla sommarens söta som är försvinnande goda! 

Ha det gott! 

 
Snickerskaka 

1 burk jordnötssmör 
(ställ i varmt vatten en stund först)
1 dl socker
 2 dl sirap
1 dl kokos
 8 dl Kellog´s Rice Krispies
1 tsk vaniljsocker
 
Garnering
200 gram mjölkchoklad


Gör så här 
Smält socker, sirap och jordnötssmör i en kastrull

(det ska inte koka!)
Rör ner vaniljsocker, kokos, och Rice Krispies
Rör ihop ordentligt och platta ut smeten i en långpanna
Smälter chokladen över ett vattenbad
Bred sedan chokladen över smeten
Ställ kallt
Skär upp i lagom stora munsbitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar