onsdag 4 juni 2014

Sommarminnen från den charmiga småstadsidyllen Nora med mordvandringar i Maria Langs spår

Är det fler än jag som är inne i någon slags semesterstress? Är det inte alltid så att veckorna innan semestern är de värsta? Det mest går trögt och man ser knappt ljuset i tunneln. Det är mycket som ska avslutas innan man går på semester och annat som ska förberedas så det rullar på utan allt för mycket grus i maskineriet medans man är borta. 
Som administratör åt kommunen är det mycket som ska rulla på även under sommarmånaderna, ordinarie personal och alla sommarjobbare vill ju ha ut sin löner i tid och tar inte hänsyn till att jag har semester, "nej, visst,  jag kan vänta en månad på min lön tills du kommer tillbaka från din semester", nä, tror inte det. Kommunen vill att inkomsterna rullar in från deras invånare även om det är semestertider och leverantörerna vill naturligtvis ha sina fakturor betalda alla månader på året, även sommartid. En ekvation som inte riktigt går ihop, men på något sätt löser det sig alltid :) Nu är ju inte jag den enda administratören utan vi är ju fler som kan täcka upp för varandra, om det kniper, men det kräver ju lite merarbete och det är ju inte så populärt...
Så det är bara att bita ihop och härda ut, snart är den efterlängtade semester iaf här med tid för vila, även om den känns liiite för långt bort just nu.
Får muntra upp mig och er med lite sommarminnen från förra året så länge, då mannen och jag gjorde  en liten tripp till den charmiga staden Nora.

En småstadsidyll där deckardrottningen Maria Lang lät sina karaktärer mörda hämningslöst och där man nu kan gå "mordvandringar" i Maria Langs spår.

 

Fortfarande lever alltså hennes minne kvar och jag tror bestämt hennes ande håller ett vakande öga över staden och dess invånare.


Nora är en gammal trästad med kullerstens belagda gator, kyrkan centralt placerad och med en handel kring torget. En handel som idag främst utgörs av loppisar och antikvitetshandlare, med Nora diversehandel i spetsen. 
Alltså ett eldorado för oss vänner av återvinning. 


Nora kan även stoltsera med sin egna glass, Nora glass, som intas på Kafé Strandstugan. Det erbjuds tre sorters glass, alltid vanilj och hasselnöt och den tredje beroende på leverantörens dagsform. Dagen till ära när vi var på besök var det passionsfrukt som erbjöds. Jag tog all tre smakerna i en ”konditorns kolagömma”,
 och behöver jag tillägga att det smakade kalas :) 

 

Efter att ha gjort Nora fortsatte vi i Maria Langs spår till Åkerby herrgård, som ligger strax utanför staden. På herrgården hade nämligen Maria en skrivarly som hon drog sig undan till för att få skriva i lugn och ro och idag finns där en utställning med bilder och föremål från deckardrottningens liv. Inte bara deckardrottningen har satt sina spår i herrgården. Det sägs även finnas hemliga gångar och rum långt ner under marken där vanartade barn, idioter och dårar ska ha placerats och gömts undan. Dessutom ska gamla dokument med hemligheter som rör vårt lands säkerhet ha hittats inmurade.
 
Bakom herrgårdens lugna och stilla fasad vilar alltså en hel del mörka hemligheter, 
helt i Maria Langs anda…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar