fredag 22 augusti 2014

Polkagrisdröm

som kanske mest, med facit i hand, kunde liknas vid en mardröm. Det är bara att konstatera att det inte alltid blir som man tänkt sig. Vet ni hur hårda polkagrisar är och hur svårt det är att krossa dem? Jag vet. Hittade för ett tag sedan ett recept som jag tyckte lät spännande och som jag bestämde mig för att testa att göra till många i långpanna istället för i portionsglas. Orginalreceptet är för 4 portioner, jag gjorde för 12, och som jag fick hacka. Med mortel hackade jag så svetten lackade för att krossa dessa omedgörliga polkagrisar. Till slut tog jag hjälp av sonen för att orka ha itu alla små rackare. Dessutom ville jag vara förberedd och gjorde polkagrisdrömmen dagen innan den skulle serveras, vilket inte heller visade sig vara en så bra idé då bottnen sög åt sig all vätska och blev alldeles sumpig. Min polkagrisdröm blev alltså inte någon hit,

 

men om man gör efter orginalreceptet 
kan man säkert få till en riktigt mysig dröm.

                                                                         Bild lånad från ica.se 
 
Polkagrisdröm

 Ingredienser för 4 portioner
2 dl polkagrisar
2 dl vispgrädde
100 g vit choklad
4 digestivekex
2 msk smält smör
2 1/2 dl kesella (10 %)
1 msk färskpressad limejuice

Gör så här
1. Stöt polkagrisarna grovt i en mortel. Ta undan lite till garnering.
2. Vispa grädden. Smält chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugn.
3. Smula digestivekexen och blanda med det smälta smöret.
4. Blanda den vispade grädden med kesella och den smälta chokladen. Rör ner polkakrosset. Smaka av med limejuice.
5. Lägg digestiveblandningen i botten på portionsglas. Fördela gräddblandningen över. Ställ i kylen 4-6 timmar. Garnera med polkagrisar och gärna citronmeliss.


För övrigt så är det ju fredag idag :)
 så
Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar