måndag 16 maj 2016

Morotsplättar med banan

Sist jag använde plättlaggen gräddade jag små bananpannkakor. Häromdagen blev det morot i plättarna istället. 
Innan jag började grädda var tanken att jag skulle ha lingonsylt till plättarna men när jag gräddat de första och provsmakat kände jag direkt att det skulle passa fint med banan till. Ringlade även lite lönnsirap över vid servering. 
Passar säkert med lingonsylt också, men det blev aldrig av att prova. 

Morotsplättar med banan
4 portioner

4 medelstora morötter
4 ägg
2 dl mjölk
4 tsk kanel
4 tsk fiberhusk
4 tsk gurkmeja
4 msk rapsolja
3-4 msk honung

Gör så här
Riv morötterna grovt
Mixa samman alla ingredienser med stavmixer eller matberedare
Låt smeten stå ca 5 minuter
Stek ev i lite olja
Ca 1 msk smet till en plätt blir lagom
Stek tills de fått färg och "stannat" och stek sedan nästa sida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar