tisdag 28 november 2017

Squashpaj med fetaost


Idag blev det squashpaj till middag. Receptet kommer från bloggen Rost och rädisor. Anette använde sin egna odlade squash i sin paj men jag som inte har odlat någon squash i år handlade min i affären. Dessutom köpte jag färdig pajdeg för att spara lite tid och få middagen hyfsat snabbt på bordet efter jobbet, och så tog jag mig även friheten att göra några andra små förändringar i receptet ;)


Squashpaj med fetaost

1 rulle färdig pajdeg
2 gula lökar, hackade
4-5 hg squash, tärnad
0,5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
0,5 tsk timjan
Persilja, hackad
1 dl tärnad fetaost
1 ägg
1 dl matlagningsgrädde
1 dl gräddfil
Svartpeppar
0,5 tsk salt
0,5 dl riven ost

Gör så här
Tryck ut pajdegen i en pajform
Förgrädda pajskalet i 225 grader i 10 minuter
Stek lök och squash lätt i olja några minuter
Häll på vattnet och smula ner buljongtärningen
Smaksätt med timjan och persilja
Låt koka på svag värme i ca 10 minuter
Blanda ägg, grädde och gräddfil i en bunke
Salta och peppra
Ta ut pajskalet och fyll det med squashröra och fetaosttärningar
Häll över äggblandningen och strö över riven ost
Grädda pajen i 200 grader i ca 40-45 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar