måndag 15 januari 2018

Vår resa på Nya Zeeland med Kiwiexperience

2016 började vi prata om att vi, mannen och jag, ville ta med våra ungdomar på en sista resa tillsammans som familj innan de flyger ur boet och startar sina egna liv.
Ganska snart kom vi fram till att vi ville ta med dem till Nya Zeeland för att uppleva backpackerlivet och få möjligheten att göra alla häftiga äventyr som erbjuds där.
Gillar man äventyr, natur och friluftsliv är Nya Zeeland absolut ett resmål jag kan rekommendera. Här finns allt och allt är lättillgängligt.
Det finns gott om alternativa boenden, som campingplatser, motell, vandrarhem och hotell, och vill man hyra husbil och själv ta sig runt på vägarna så finns det även där många alternativ.
Allt under resans gång har jag upplevt har sköts på ett bra sätt. Det är ordning och reda på boendena, äventyrsföretagen är seriösa och dessutom är det rent och snyggt i de offentliga miljöer. Inga äckliga toaletter där inte, utan rent och snyggt överallt.
Och alla vi mött har varit genuint vänliga och tillmötesgående.
Det är helt enkelt lätt att resa på Nya Zeeland.

Att vi valde just Kiwiexperience att åka runt med på öarna berodde på att mannen och jag gjorde en jorden runt resa för 23 år sedan och redan då reste med dem.
Då var företaget rätt nystartat och vi åkte runt i minibussar. Nu är det ett stort etablerat företag och minibussarna har bytts ut till stora 50 personers bussar, som oftast var fullbokade under vår resa.
Kiwiexperiences koncept är hop on hop off - bussar och biljetten räcker ett år.
Men vi som bara var i landet under tre veckor hade redan hemifrån bokat vår resa och planerat in två extra stopp på turen, annars följde vi bussen och dess resplan.

Som resenär med Kiwiexperience är man garanterad en sängplats på ett boende första natten vid ankomst. Vilket oftast var i sovsal på ett backpackerboende.

Men det förekom också att vi bodde i stuga på campingplats och i lägenhet med eget pentry, toa och dusch.
Vill man stanna längre på någon plats får man själv ordna boende. Men det finns som sagt gott om alternativ, kanske inte på de allra minsta orterna men på de flesta större borde det inte vara några problem att hitta boende med kort varsel.
Kiwiexperience erbjuder flera olika alternativ på aktiviteter till reducerat pris på platserna man besöker.

Man anmäler sitt intresse och sedan sköter busschauffören bokningarna. Men även aktiviteterna går att boka redan i förväg hemifrån så man är garanterad en plats.
Vi missade tyvärr en kajakutflykt som vi hade planerat att göra för att det var fullbokat en hel vecka framåt :(
De ordnar och tipsar även om gratisaktiviteter under vägen, som vandringar, beach partyn och naturliga varma pooler att bada i.

Att vi inte åkte redan årsskiftet 2016-2017 berodde på att dottern då ännu inte hade hunnit fylla 18 år och Kiwiexperience kunde därför inte garantera en sängplats på alla boenden då de flesta har en åldersgräns på 18 år, även om hon var i målsmans sällskap. Men i år blev resan av :)
Vad blir då mitt slutliga omdömen om vår resa? Det är helt klart en av mina bästa resor jag gjort. Visst har det blivit en hel del bussåkande och mycket av Nya Zeeland har jag sett genom bussfönstret.

Men vi har ändå hunnit se och göra så mycket roligt under de här veckorna.
Som att köra luge :)

Det är dock några ställen som jag gärna hade velat stanna längre på och utforskat mer, som t ex Kaiteriteri beach där vi bara stannade en natt. Vi kom sent på eftermiddagen och åkte vidare redan förmiddagen efter. Där hade jag lätt kunnat stanna i en vecka för att utforska omgivningarna, både till fots och i kajak, och för att bada och sola.

Så tre veckor tycker jag nog egentligen är alldeles för kort tid för hinna att se och utforska hela Nya Zeeland.
Nu har vi iallafall fått se även den södra ön som vi valde att inte besöka för 23 år sedan och jag tror ungdomarna är riktigt nöjda med att ha forsränt, hoppat tandem hopp och bungy jump och fått se en massa spännande platser under de här veckorna.
Även om dottern tyckte att det blev lite för mycket familj, som hon uttryckte sig vid något tillfälle. Tror nog hon helst hade velat göra den här resan ensam. Kanske hon snart gör om något liknande på egen hand. Skulle inte förvåna mig.

Det som jag nog mest uppskattade på resan var dagen, kvällen och natten som vi tillbringade hos urbefolkningen, maorierna.
Ett mycket intressant och lärorikt besök där vi fick ta del av deras traditioner och kultur.
På eftermiddagen när vi kom till maorierna blev vi först inkvarterade i en stor sovsal. Vi var 15 stycken som valt att sova över hos maorierna.

Efter att vi installerat oss fick vi en snabbkurs i maorikanska genom att lära oss en sång som barnen lär sig i skolan.

En sång som vi sedan fick framföra inför ca 150 andra turister/gäster som bara deltog vid middagen på kvällen. Det gick väl så där...

Efter sången var det dags att lära sig två olika maorikanska lekar/tävlingar.
Första leken gick ut på att vi stod i ring och fick en varsin stav som vi skulle kasta, alla på samma gång i takt, till grannen som stod till höger om oss två gånger i rad. Den tredje gången skulle staven istället kastas till personen bortanför min granne, alltså två personer bort. Inte alldeles enkelt att både sikta och kasta till den som ska fånga min stav samtidigt som man ska hålla koll på den stav man själv ska fånga, samtidigt som det flyger andra stavar omkring en som man inte ska fånga :)
Svårt men riktigt kul!

Leken därefter var att på given signal släppa sin egen stav ståendes upp och istället snabbt gå till antingen höger eller vänster och fånga grannens stav. Den som missade att fånga staven åkte ut och till sist var det bara en segrare kvar.

Maoriernas chief

som välkomnade vår grupps chief, och därmed oss,
till kvällens middag genom att gnugga näsa :)

Under kvällen fick sonen visa upp sin talang i att fånga grannens stav. Snabbt gick det och han stod sist kvar som segrare :)

Vi blev även underhållna av maorierna och bjudna på kyckling och grönsaker tillagade på gammalt traditionellt sätt i ett stort och djupt hål i den naturligt heta marken.

Även dagen efter fick vi ägg till frukost som kokats i en het källa.

En resa som helt klart gav mersmak. Börjar redan spåna på vart nästa resa ska gå.
Ett resmål som står på min önskelista är Indien. Kanske det blir dit vi reser nästa gång...