måndag 16 april 2018

Mangopannacotta med vanilj

Jakten på lämpliga rätter till studentbuffén fortsätter...
Igår var det mangopannacotta som provlagades. Absolut en möjlig efterrätt på dessertbordet. Tänker att jag gör små portioner, att 4 portioner räcker till 8-10 portioner, och att jag eventuellt inte låter mangopurén stelna på snedden. 
I så fall måste jag komma på någon bra lösning att ställa ca 40 glas på snedden i någon form av hållare. Just nu tänker jag äggkartonger. 
Jag får ta och spara på mig ett gäng, för det är ju effektfullt med de båda halvorna med mangopuré och pannacotta.


Mangopannacotta med vanilj
4 portioner

Mangolager
200 g fryst mango, tinad
1 dl mangojuice
1,5 tsk gelatinpulver
1 msk flytande hongung
Vaniljlager
5 dl grädde
0,25 dl citronsaft
3 msk florsocker
2 krm vaniljsocker
3 tsk gelatinpulver
Garnering
0,5 färska mango, fint tärnad
Granatäpplekärnor

Gör så här
Mixa den tinade mangon till puré
Hetta upp mangojuicen i en kastrull och blanda ner gelatinpulver och honung
Rör om tills gelatinet är löst
Blanda i mangopurén
Fördela i fyra glas
Ställ glasen på snedden i t ex en muffinsplåt eller i skålar
Ställ in i kylen minst 2 timmar
Koka upp grädden med citronsaft
Tillsätt florsocker, vaniljsocker och gelatin
Rör tills allt har löst sig
Häll blandningen över mangolagret
Ställ i kylen ytterligare 2 timmar
Vid servering, garnera med tärnad mango och granatäpplekärnor


2 kommentarer:

  1. Vad härligt friskt det låter , verkar inte vara så mycket socker i. Och effektfullt med diagonalen men förstår om det inte blir det på studentbuffén. Fast äggkartonger lät ju så smart så jag hoppas du provar det för jag vill se hur det blir :-)

    Re: Du får ofta till de där vilsamma blickfången, det har jag ju sett på din blogg. Fast jag verkar vara mer inne på kitsch än vad du är ;-) :-)


    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer att det inte är en söt dessert, särskilt inte när man glömmer att ha i honungen... Upptäckte den lilla fadäsen när jag skrev ner receptet här i bloggen.
      Kommentarerna var att det var bra att desserten inte var så söt, så den funkar även utan honung, men jag tror den blir snäppet godare med honung. Så nästa gång den testas, med äggkartong och mindre glas, så blir det med honung :)

      Vilsamma blickfång, det låter trevligt. Kul att höra vad ens bilder förmedlar.
      Och det stämmer, jag är inte ett dugg kitschig, men färg och glitter förmedlar lekfullhet, och det gillar jag :)

      Radera