fredag 20 juli 2018

Kyckling med smak av Indien

I takt med att jag fått upp ögonen för indisk mat, och även för yogan, har drömmen att någon gång göra en resa till Indien växt. Indisk mat kännetecknas ju av färger, kryddiga dofter och smaker, som kardemumma och ingefära, och när jag äter indisk mat drömmer jag mig ofta bort till detta, vad jag i alla fall inbillar mig att det är, doftande och färgrika land. Svår fattigdom finns ju naturligtvis och miljön kanske inte är den bästa på Bombays myllrande gator, kanske därför de försöker lätta upp sina liv så gott det går med glada färger och härliga dofter, men jag är övertygad om att man kan hitta lugna och fridfulla oaser runt om i landet.

 Uppslag ur boken Yoga-fysisk och själslig detox

Hur som helst väcktes mina drömmar åter till liv när jag lagade kryddig kyckling med raita häromdagen. Jag fyller 50 om två år och har börjat fundera på vart jag vill resa då. För resa kommer jag att göra. Jag är inte så förtjust i att stå i centrum så någon stor fest är det inte tal om.
En lugn och eftertänksam resa till Indien skulle passa mig fint. 
Eller vandra längs levadorna på Madeira. Det är också en dröm, att besöka Madeira om våren när allt står i blom. 
Eller att vandra den populära vandringsleden till Santiago de Compostela. 
Den vandringen kräver dock att man har gott om tid så den resan får nog vänta tills jag blir pensionär. Har du någon drömresa du vill göra? Berätta!
Men för att återgå till det som det här inlägget egentligen skulle handla om, den kryddiga kycklingen med smak av Indien. Som vi åt en underbar sommardag här hemma i Sverige, så just nu känns ju utlandsresor rätt onödiga. I alla fall om man söker sol och värme.
Här kommer receptet på den kryddiga kycklingen som för tankarna till Indien. 
Laga, njut och dröm dig bort :

Indisk kyckling
6 portioner 

800 g kycklingfiléer
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk kardemumma
1 krm kanel
1 tsk riven ingefära
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
400 g passerade tomater
1 msk kycklingfond
3 dl vispgrädde
0,5 dl aprikosmarmelad
Rapsolja 
Salt
Svartpeppar
Marinad 
1 dl naturell yoghurt 
2 msk pressad citronsaft
1 tsk riven ingefära
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
0,5 tsk   sambal oelek
Till servering
Basmatiris 

Gör så här
Börja med att blanda marinaden 
Blanda yoghurt, citronsaft, ingefära, garam masala, pressad vitlök, tomatpuré och sambal oelek
Dela filéerna i lagom stora bitar och lägg ner i marinaden
Låt marinera i kylskåp 1 timme
Fräs spiskummin, kardemumma, kanel och ingefära i en kastrull med 1 msk rapsolja
Låt lök och vitlök fräsa med kryddorna någon minut
Tillsätt passerade tomater och fond
Låt koka i 10 minuter
Späd med grädde och koka upp
Smaka av med aprikosmarmelad, salt och peppar
Bryn kycklingen runt om i en stekpanna med 2 msk rapsolja
Lägg kycklingen i grytan med sås och småkoka i ca 10 minuter eller 
tills kycklingen är klar
Servera med ris och raita

Recept på god raita - yoghurtsås med äpple, gurka och mynta - hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar