fredag 17 augusti 2018

Äggvitefluff till frukost


God morgon fredag!

Idag äter jag det som jag vanligtvis äter till frukost, nämligen gröt. Skapelsen här ovanför är en av mina fluffiga frukostar som jag ätit tidigare under min semester. 
Äggvitefluff som man kan blanda med i stort sett vad som helst som man är sugen på.
Vispa en äggvita till hårt skum och blanda ner till exempel kvarg eller keso med frukt eller bär, eller jordnötssmör. Ät det sedan förslagsvis till något med lite mer tuggmotstånd, som granola eller en mug cake.


Recept för 1 portion mug cake
0,5 dl havregryn
1 msk kokosmjöl
1 msk kokosflingor
1 msk kakao

2 krm bakpulver
1 krm vaniljpulver
1 mosad banan
3 msk kokosmjölk
2 äggvitor
- Blanda ihop alla torra ingredienser. Mosa bananen och blanda ihop allt till en smet. Häll upp i en microsäker mugg och micra på högst effekt i 4-5 minuter.



Och varför äter jag då fluff till frukost? Jo, för att få variation och för att det är så lockande med en fluffig frukost :) Bara därför. Sedan finns det säkert för- och nackdelar med att bara äta äggvitan, ur näringssynpunkt och med tanke på kroppsfixering, men som variation ett par gånger i veckan tror jag man kan njuta av fluff utan att behöva vara orolig för att få näringsbrist eller bli trådsmal ;)

Semestern börjar lida mot sitt slut och jag tänker suga ut det allra sista av sommaren och ägna mig åt poolhäng och grillning i helgen. Jag hoppas verkligen regnet håller sig undan, iallafall någon av dagarna under helgen, så vi kan damma av och tända grillen. Det var ju ett tag sedan sist man fick använda den...

Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! 
Kram Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar