tisdag 13 november 2018

Insta inspo - Chiapudding med lussebullesmak

Det börjar dra ihop sig till advent och jul...
Det märks inte bara ute i affärerna utan även på sociala medier, där saffran är en flitigt använd krydda nu. Och jag är ju inte sämre jag än att jag dras med och var tvungen att prova en chiapudding med lussebullesmak som @studentproviant frestade med i helgen.
Jag blev inte jätteimponerad av smaken, rätt jolmig och smaklös, men jag insåg när jag ätit upp att jag glömt att krydda den färdiga puddingen med kardemumma. 
Det kan ha förhöjt smaken något. 

  
Blanda ihop 3 msk chiafrön, 2 dl havremjölk, 0,5 g saffran och en skvätt honung. 
Häll upp i glas/skål och låt stå i kylen över natten. 
Ta ut och toppa med kardemumma, tinade bär och hackade valnötter.

Ja, då var även jag igång...   Mot julen!

4 kommentarer:

  1. Jag hsr använt saffran i raw foodbakverk som sötades lätt med daddlar, upplever oftast att saffranssmaken inte kommer fram utan tydlig sötma. Ska dock försöka frigöra aromen på andra sätt, sprit är ett men jag har hört om något mer som jag inte kommer på just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Berätta om du kommer på vad det är. Sprit till frukost låter så där ;)
      Men i en kaka eller efterrätt funkar det ju absolut .

      Radera
  2. Mjölk var det ju. Fast inte till raw food kanske :)

    Häll saffranen i mjölken och koka upp blandningen.

    Låt saffransmjölken svalna och häll över den i en bunke med tätsittande lock och ställ den i kylen i ett dygn.

    SvaraRadera
  3. Kollade på apelsinfyllningar och hittade även denna saffransberedning med socker. Men att hetta upp med något sött är nog grejen.

    https://www.svt.se/recept/saffranskringlor-med-apelsin

    SvaraRadera