torsdag 15 november 2018

Släng inte maten - Tonfisksoppa

Har ni tittat på Maträddarna på Svt?
Jag har ju länge propagerat för att inte slänga maten här på bloggen så det känns ju högaktuellt att nu igen ta upp den heta frågan - matsvinnet.
Handen på hjärtat, slänger ni mycket mat? 
Själv kan jag ärligt säga att jag ibland slänger mat av lathet. Att det till exempel blir ris över efter middagen som jag inte orkar fixa till något tillbehör till för att göra en matlåda av eller att jag inte orkar riva ner och frysa in den sista biten av osten för att senare använda till en gratäng eller pizza.
Men det är sällan jag slänger något för att det har blivit gammalt. 
Och anledningen till det är planering. 
Jag brukar i stora drag planera vad jag ska laga för maträtter under veckan och så tittar jag i mina skåp innan jag åker till affären vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera över vad jag ska laga för mat, jag undviker att få dubbletter av något i skåpen och så köper jag bara färskvaror till de maträtter jag tänker laga och inte en massa andra "bra att ha varor om andan faller på" som sedan måste slängas för att tiden inte räcker till.  
Sedan ser jag till att laga mat av det som finns i kylen innan det gått så långt så det måste slängas. Soppa, till exempel, är perfekt mat att laga när man rensar ur kylen. 
Hängiga och ledsna grönsaker passar utmärkt att koka soppa av. Det blir lite som att koka soppa på en spik - man tager vad man haver.
Så min uppmaning är- släng inte maten, använd den i en god soppa istället.

Tonfisksoppa med potatis och rotfrukter
4 portioner

2 burkar tonfisk
2 morot
2 palsternacka
ca 200 g rotselleri
2 gul lök
ca 8 potatisar
2 fiskbuljongtärningar
Vatten
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Skala och hacka löken
Fräs löken i lite olja i en kastrull så den blir genomskinlig
Skala och skär ner potatis och rotfrukter i bitar
Lägg dem i kastrull tillsammans med löken och slå på vatten så det täcker
Smula ner buljongen
Koka till önskat tuggmotstånd
Tillsätt tonfisken
Smaka av med salt och svartpeppar



Missa inte Maträddarna med Anne Lundberg och Paul Svensson
ikväll på svt1 kl 20:00!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad jag skulle kunna bl bättre på den här punkten! Först och främst funderar jag alltför ofta på vad jag är sugen på, istället för att kolla vad som finns hemma. Sen är min son rätt kinkig med mat och i en riktig tillväxtperiod, så jag lagar ofta sådant som jag vet att han gillar. Däremot går resterna ofta åt här hemma, de blir mellanmål före och efter träningar. Jag tänker ofta att jag ska planera mer och en vacker dag så kanske jag verkställer planerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte ta och göra upp en plan för att börja planera 😂
      Det är ju iallafall alla tiders att resterna kommer till användning 👍

      Radera