söndag 11 november 2018

Skinkpaj med purjolök och spenat

Paj är ju en snabb middagsrätt. Särskilt om man använder sig av färdig pajdeg. 
Bara man har ett par ägg hemma så går det ju i stort sett att fylla pajen med vad som helst som finns hemma i kylen, till exempel broccoli och ädelost.
Den här pajen fyllde jag med rester av rökt påläggsskinka, purjolök och babyspenat.

Skinkpaj med purjolök och spenat
 
1 rulle färdig pajdeg
0,5 purjolök
160 g babyspenat
175 g kallrökt skinka
3 dl riven ost
Äggstanning
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
2 st vitlöksklyftor
Salt och svartpeppar

Gör så här
Rulla ut pajdegen i en pajform
 Finstrimla ursköljd purjolök
 Mjukfräs purjo och spenat i en stekpanna med en klick smör
Salta och peppra
Fördela fräset i botten på pajformen
Hacka skinkan och fördela ovanpå
Strö på riven ost
Vispa ihop ägg och grädde
 Pressa ner vitlök och smaka av med ytterst lite salt
Häll det i formen
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 30-40 min, eller till äggstanningen stannat
Lägg eventuellt över aluminiumfolie de sista minuterna, 
så att den inte bränns på ytan

Skön söndag!

4 kommentarer:

  1. Jag är så kass på att göra paj, alltså på att komma ihåg att det är mat och laga det. Är ju så gott! Tror det handlar om att jag alltid gör lite extra till frysen och pajskal tycker jag är godast ofryst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott!
      Du får göra paj utan botten, så kan du frysa in. Klicka på länken "broccoli" här ovanför så kommer du till ett recept på paj utan botten.

      Radera
    2. Den hade jag glömt bort att jag hade läst ;) Blir det inte väldigt mycket omelettkänsla så?

      Radera
    3. Kanske det... Men omelett har man vetemjöl i, det är det inte i pajen. Du får helt enkelt prova och se vad du tycker :)

      Radera