tisdag 17 september 2019

Jessica Frejs supersnabba köttbullar

Mera Jessica Frej och hennes supergoda och supersnabba recept
Nu vet jag ju inte om jag klassar köttbullar som supersnabb vardagsmat men det kanske är som Jessica skriver i sin kokbok att det är något vi blivit ilurade, att just köttbullar är det mest krångliga och tidskrävande man kan laga hemma. 
Och visst, det kan ju ligga någon sanning i det, för det tar ju faktiskt inte särskilt längre tid att rulla köttbullar än att laga någon annan middag. 
Jessica har dock ett knep hur man kan laga köttbullar lite fortare än på det traditionella viset. Jag har dock inte testat för jag tycker det låter lite för baltigt att först trycka ut smeten på en skärbräda och skära upp i lagom stora bitar för att sedan ändå forma dem med händerna. 
Jag rullade mina som vanligt, direkt från smeten, och la dem på en skärbräda innan jag sedan stekte dem alla samtidigt i två stekpannor. Tror inte det tog så särskilt mycket längre tid. Men berätta gärna om ni testar Jessicas variant.
Till mina köttbullar serverade jag ugnsrostade rotfrukter.

Köttbullar med parmesan
ca 30 st

1 ägg 
0,5 dl mjölk
1 msk lökpulver
1 tsk salt
 0,5 tsk malen svartpeppar
500 g nötfärs
2 dl finriven parmesan
25 g smör att steka i

Gör så här
Blanda ihop ägg, mjölk, lökpulver, salt och peppar
Tillsätt färs och parmesan och rör snabbt ihop så allt blandas
Tryck ut smeten på ett bakplåtspapper på en skärbräda 
till en rektangel som är 30 x 20 centimeter
Skär med en kniv till 30 fyrkantiga köttbullar
Smält smöret i en panna
Ta av pannan från värmen och lägg i de skurna köttbullarna
Innan du lägger dem i pannan, krama ihop dom med handen så de blir lite rundare
Stek på hög värme i smör så de är gyllene runt om
Kolla att de är genomstekta och servera

Ugnsrostade rotfrukter
  
1 kg blandade rotfrukter 
(potatis, morötter, sötpotatis, palsternacka, betor)
  2 vitlöksklyftor
3 msk rapsolja
0,5 msk torkad timjan
1 tsk salt


Gör så här
Skala och klyfta alla grönsaker
Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper och 
blanda med rapsolja, hela vitlöksklyftor, timjan och salt
Baka i ca 30 min på 200 grader varmluft


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar